Nieuws en Co

Nederlandse astronomen ontdekken honderdduizenden sterrenstelsels

dinsdag 19 februari 2019, 16:52 uur

LOFAR - het Europese netwerk van radiotelescopen onder leiding van Nederlandse astronomen van ASTRON - heeft letterlijk een gigantische ontdekking gedaan. Maar liefst honderdduizenden nieuwe sterrenstelsels werden in kaart gebracht. De totale verzamelde data is zo groot dat je tien miljoen dvd's nodig zou hebben om al de gegevens op te slaan. En toch heeft het netwerk nog maar twee procent van de hemel gescand.

Veel van de ontdekte sterrenstelsels behoren bovendien tot de eerste sterrenstelsels die ooit zijn ontstaan (zo'n 13 miljard jaar geleden, wat relatief dicht in de buurt van de oerknal is). Wat hopen de astronomen van hun ontdekkingen (al meteen goed voor 26 wetenschappelijke papers) te leren? En hoe zullen we ooit al deze gegevens kunnen analyseren? We vragen het aan sterrenkundige Huub Röttgering (Universiteit Leiden), de verantwoordelijke onderzoeksleider van dit LOFAR-project.

Vorige pagina Back to top