appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Nieuws en Co

Privacywaakhond in actie tegen datadelen Kamer van Koophandel

dinsdag 17 april 2018, 18:34 uur

De Kamer van Koophandel handelt mogelijk in strijd met de wet door adverteerders inzage te bieden in het handelsregister. Dat laat de Autoriteit Persoonsgegevens weten na vragen van de NOS. De privacywaakhond gaat deze week om de tafel met de Kamer van Koophandel.

De Kamer van Koophandel is "uiterst verbaasd" dat de Autoriteit Persoonsgegevens vraagtekens zet bij hun manier van werken. "Dat doen we al honderd jaar zo", aldus een woordvoerder van de instantie, die benadrukt dat het handelsregister bij wet openbaar moet zijn.

De Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het verkopen van gegevens voor direct marketing-doeleinden alleen kan als de betrokkenen daarvoor toestemming hebben gegeven. "Die norm geldt voor alle organisaties, dus ook voor de Kamer van Koophandel", zegt voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens in een schriftelijke reactie.

Facebook-targeting

Wie een bedrijfje begint en zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel kan zich opmaken voor een stroom ongewenste brieven en telefoontjes. Zzp'ers en andere kleine ondernemers klagen daar al langer over, vaak omdat ze vanuit huis werken of hun zakelijke nummer ook privé gebruiken.

Uit onderzoek van de NOS blijkt dat data van bedrijven echter niet alleen worden gebruikt voor het sturen van reclame per post en acquisitietelefoontjes, maar ook voor Facebook-targeting.

Gespecialiseerde databedrijfjes kopen data uit van de Kamer van Koophandel, bundelen die met andere informatiebestanden en gebruiken die kennis vervolgens om zzp'ers gepersonaliseerde advertenties te tonen. Zo krijgen mensen met een boekhoudkantoortje een andere auto aanbevolen dan loodgieters.

Geen toestemming

Wie zich nu inschrijft bij de Kamer van Koophandel, geeft geen toestemming voor het delen van data. Volgens de Kamer van Koophandel is de organisatie verplicht om informatie van bedrijven te geven en is het vragen om toestemming niet nodig, ook niet als die gegevens voor marketing worden gebruikt. De Kamer van Koophandel is ook niet van plan om dat te veranderen.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1