appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Nieuws en Co

Presentator: Lara Rense

Luister terug

De wetenschap achter Ready Player One

donderdag 29 maart 2018

Ready Player One, de nieuwste sci-fi-film van Amerikaans regisseur Steven Spielberg (E.T., Jurassic Park), toont een futuristische wereld waar de wereld in verval is geraakt. Ter ontsnapping daarvan vluchten de bewoners in een gigantisch grote Virtual Reality Game, genaamd The Oasis.

We weten best dat de huidige VR-brillen je na een lange tijd vaak misselijk maken. Dat wordt veroorzaakt door een haast onmerkbare beeldvertraging door een te lage rekenkracht van de meeste apparaten/software. Maar in de film komen ook multi-player-werelden en coole VR-pakken voor. En die zijn er nu ook al. Dus welke problemen moet je allemaal nog verhelpen om zo'n grote VR-game als in de film te kunnen creëren?

Net zoals bij Bladerunner 2049 gaan we hiervoor te rade bij wetenschapsjournalist George van Hal. Van Hal is wetenschapsjournalist bij het blad New Scientist en auteur van het boek Robots, aliens en popcorn, waarin hij kijkt hoe wetenschap en science-fiction elkaar beïnvloeden.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1