Binnenland
BNNVARA

Column Dolf Jansen | We've been Schiphold

foto: Vroege Vogelsfoto: Vroege Vogels
  1. Nieuwschevron right
  2. Column Dolf Jansen | We've been Schiphold

"Waarna Schiphol op de van haar bekende hoge toon zegt: we moeten doorgroeien en al die goedkope vakantievluchten moeten naar een nieuwe luchthaven in de polder. Lieve luisteraar, dit is op leugens gebaseerd gelul", aldus Dolf Jansen in zijn column voor Vroege Vogels. Hij heeft dit keer met een duidelijke boodschap aan de politiek en Schiphol.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lees hieronder de uitgeschreven column

Een paar dagen geleden zagen we onze charismatische leider Mark Rutte duidelijk maken dat internationale bedrijven – die voor zover ik weet toch al niet al te best zijn in het betalen van wat voor belasting dan ook – geen dividendbelasting hoeven te betalen, wat goed zou zijn voor dit land, onze positie in de wereld, de werkgelegenheid en natuurlijk de economie. Ik geloof het niet en ik vertrouw het niet. En dat is toevallig precies hoe ik kijk naar respectievelijk de kansen van Feyenoord in het internationale voetbal, en naar hun verdediging ook.

Ik heb me op deze plek al eens eerder afgevraagd wat het argument ‘de economie’ of nog beter ‘economische groei’ eigenlijk betekent. Ik heb steeds meer het idee dat het gaat om een achterhaald en dommig streven naar een soort van groei die op vrij korte termijn onmogelijk vol te houden zal zijn, en die ook nog eens allerlei problemen op klimaat-, energie-, drinkwater- en voedselgebied vergroot.

Quote

Je gebruikt argumenten die je, als overheid, als politiek, goed uitkomen, waarbij er altijd wel een onderzoek te fabrieken is dat jouw getallen en feiten ondersteunt.

Dolf Jansen

Ik denk dat wij, de gewone normale Nederlanders, als het om beslissingen gaat die vanuit de gedachte van economische groei genomen worden, veelvuldig worden geschiphold. De term is bedacht door Pieter Winsemius. Hij bedoelt daarmee, ik citeer ‘een overheid die steeds opnieuw afspraken maakt met groepen burgers waarvan ze van tevoren weet dat ze die gaat breken, waarna de burger na de derde keer afhaakt’. In mijn woorden: je gebruikt argumenten die je, als overheid, als politiek, goed uitkomen, waarbij er altijd wel een onderzoek te fabrieken is dat jouw getallen en feiten ondersteunt. Niet omdat je een slecht mens bent, maar omdat je zeker weet dat die economische groei die veroorzaakt gaat worden uiteindelijk voor iedereen het beste is. Dat laatste, begrijpt u, daar twijfel ik sterk aan. Ik moet opeens aan Volkswagen denken: een bedrijf dat jarenlang bewust heeft gesjoemeld met normen en u als koper daarmee heeft opgelicht, een bedrijf dat bewust de gezondheid van velen heeft geschaad en daarnaast ook nog eens op allerlei manieren belasting heeft ontlopen. Ik denk dan: wat een tuig. De aandeelhouders en de politiek zien een goedlopend bedrijf dat bijdraagt aan economische groei.

Quote

En dan Schiphol. Een bedrijf dat allerlei belasting niet hoeft te betalen, want ze zijn de economische motor...

Dolf Jansen

En dan Schiphol. Een bedrijf dat allerlei belasting niet hoeft te betalen, want ze zijn de economische motor, een bedrijf met een nogal grote mond, en een bedrijf dat zoveel goochelt en sjoemelt met cijfers dat er zelfs een werkwoord uit ontstaan is. Ik citeer weer: ‘de geluidsoverlast van opstijgende en landende vliegtuigen (wordt) niet gemeten maar berekend. 'En wel volgens een theoretische landingswijze: op 1 wiel en achterstevoren’ Waarna Schiphol op de van haar bekende hoge toon zegt: we moeten doorgroeien en al die goedkope vakantievluchten moeten naar een nieuwe luchthaven in de polder. Lieve luisteraar, dit is op leugens gebaseerd gelul. We gaan de natuur van Veluwe, stiltegebieden in Overijssel en de Oostvaardersplassen verklooien om door te vliegen in een systeem waar niemand de echte kosten van die vluchten – uitstoot, klimaatverandering – betaalt. Terwijl de nieuwe minister van Economische&Klimaatzaken met droge ogen beweerde dat Nederland in Europa voorop loopt op het gebied van uitstoot. Ja, Wiebes, als u bedoelt dat we een van de meest uitstotende landen zijn, dan wel ja. En dat uw nieuwe regering de zelfgestelde klimaatdoelen bij lange na niet gaat halen.

En ondertussen vindt Baudet elke cent besteed aan behoud van wat we hebben weggegooid geld, en heeft Wilders geen enkele interesse iets te doen aan een van de oorzaken van toenemende vluchtelingenstromen. Het is om gillend gek van te worden.

Quote

Ik ben niet zo’n actievoerder, maar ik geloof echt dat we de grote mond van Schiphol moeten snoeren

Dolf Jansen

Ik ben niet zo’n actievoerder, maar ik geloof echt dat we de grote mond van Schiphol moeten snoeren. Hou op met je verdraaide onderzoeksresultaten, met je belastingvoordelen en met je uitbreiding naar de polder, zonder dat de politiek zich daar goed over boog. De kerosine is bijna op, de uitstoot is te groot, het klimaat verandert. Laten we er voluit en keihard voor gaan liggen, een beetje zoals een verdediger van Feyenoord, als ie zijn werk goed zou doen.

Dolf Jansen (25 juni 1963) is cabaretier, schrijver, muzikant, presentator en marathonloper en schrijft maandelijks een column voor Vroege Vogels. Elke zondagochtend hoor je in Vroege Vogels op NPO Radio 1 nog meer over de natuur in Nederland en ver daarbuiten. Het programma wordt elke zondag uitgezonden tussen 7.00 en 10.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie