appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Kwesties

Wat te doen met een hoogbegaafd kind?

zondag 13 november 2016, 20:03 uur

Een kind of persoon is hoogbegaafd met een IQ van 130 of hoger, toch presteren hoogbegaafde kinderen vaak ondermaats. Wat soms kan leiden tot vervroegd stoppen met school zonder diploma, ernstige sociale problemen of zelfs depressiviteit. Wat kunnen ouders, leraren en het schoolsysteem hieraan doen? En wat is nou het beste voor een hoogbegaafd kind, wel meedoen in het reguliere onderwijs, een aantal klassen overslaan, of juist een apart opgerichte school voor hoogbegaafden?

Stel dat je kind intelligent is, maar toch niet goed op school presenteert? Je bent als ouder ten einde raad, omdat je weet dat er meer in je kind zit maar dit komt er niet uit. Dit overkomt ouders met een hoogbegaafd kind. Ondanks dat hoogbegaafde kinderen de lesstof sneller tot zich nemen, raken ze door verveling juist sneller afgeleid en presteren daardoor ondermaats. Rob Oudkerk reist af naar het Brabantse Eindhoven om met hoogbegaafde Flore van Grunsven en haar moeder, Nicol Heijmans, te praten over hun ervaringen. 

Docent Michiel van Gent vindt dat kinderen die klassen overslaan soms te snel tussen de oudere kinderen terechtkomen, wat bijvoorbeeld kan leiden tot sociale problemen. Journaliste en moeder Ingrid Weel zegt dat hoogbegaafden absoluut niet in het reguliere onderwijs passen maar het beste fulltime in een plusklas kunnen zitten. Voorzitter Laetitia Hooft van het Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid ziet voor hoogbegaafden kinderen juist een uitdaging in het reguliere onderwijs. ‘Met een programma vanuit een normale klas krijgen ze een juist beeld van de maatschappij en leren ze met iedereen om te gaan, aldus Laetitia Hooft.’ 

De strijd om het recht op leed

Wie heeft recht op welk leed en wie mag wat aan de kaak stellen? En waarom? Marianne van den Anker praat vanuit Amsterdam met journalist en schrijver Robert Vuijsje en Antropoloog Mitchell Esajas. Vuijsje stelt dat er onder minderheden een groot gevoel van miskenning heerst: ‘’zij mogen wel hun Holocaust herdenken, maar wij niet onze geschiedenis van slavernij.’’ Esajas stelt dat hij als zwarte man niet het privilege heeft om racisme aan de kaak te stellen: “zonder dat er aan mijn objectiviteit en emotionele betrokkenheid wordt getwijfeld.”

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1