Binnenland
NOS

Waar Facebook door het stof moest, toont Google zich de handige hulp

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waar Facebook door het stof moest, toont Google zich de handige hulp

Het was volgens velen een van de meest opzienbarende momenten tijdens de bijna twee uur durende presentatie. Google liet zien hoe zijn virtuele hulp, die simpelweg Assistent heet, zelfstandig een kapper kon bellen voor het maken van een afspraak.

Dat het een computer was die communiceerde met de persoon aan de andere kant van de lijn was nauwelijks te merken.

Na Facebook en Microsoft was het vanavond de beurt aan Google om nieuwe producten te presenteren tijdens de start van zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie. Waar het voor Facebook een bijzondere editie was vanwege het Cambridge Analyticaschandaal, was daar bij de zoekgigant niks van te merken.

Cheesburger-emoji

Topman Sundar Pichai begon de presentatie met de ophef die vorig jaar was ontstaan over de cheeseburger-emoji, waarbij de kaas op de verkeerde plek zat. Dat paste Google vervolgens snel aan. De opening staat in schril contrast met die van Facebook, waar topman Mark Zuckerberg opnieuw door het stof moest.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nu had Google niet te maken met het lekken van maximaal 87 miljoen gebruikersgegevens, toch is het opvallend dat de internetgigant hier eigenlijk niet bij stilstond. Samen met Facebook verdient het namelijk verreweg het meest geld met het verkopen van gepersonaliseerde advertenties, waarvoor gebruikersdata essentieel zijn.

Bij Google stond, net als eerdere jaren, de integratie van kunstmatige intelligentie centraal. Dat gebeurt vooral dankzij de virtuele hulp van het bedrijf: de Assistent. Die komt later dit jaar ook naar Nederland, net als de slimme speaker Google Home.

De slimme computers die de Assistent aansturen doen ook andere dingen. Google Foto's maakt het straks mogelijk om oude zwart-witfoto's om te zetten in kleurenversies. Gmail kan straks voorspellen wat je wil gaan schrijven (al is het onduidelijk wanneer dit naar Nederland gaat komen). Dit alles kan handig zijn, maar het betekent wel dat het bedrijf ontzettend veel over je moet weten.

Nog maar uurtje whatsappen

Uiteraard werd ook de nieuwste versie van Android besproken, die nu nog kortweg P heet. Daarbij lijkt Google goed te hebben geluisterd naar een discussie die alsmaar groter wordt: wat moeten we doen tegen smartphoneverslaving? Begin januari schreven twee aandeelhouders een brief aan Apple, Google's grootste concurrentie op smartphonegebied, waarin ze meer aandacht vroegen voor de gevolgen van smartphonegebruiker.

In de nieuwe versie van Android zit een speciaal dashboard waarin je kunt zien hoe vaak en vooral hoe lang je een bepaalde app gebruikt. Je kunt daarnaast limieten instellen: bijvoorbeeld een uur whatsappen per dag. De app stopt daarna niet met werken, maar wordt grijs. Dit moet je demotiveren er verder mee te gaan.

Naar verwachting gaat Apple volgende maand tijdens zijn eigen conferentie soortgelijke functies aankondigen.

In de stroom van aankondigen werd ook Google Maps niet vergeten. Er komt een speciale tab, 'voor jou' met gepersonaliseerde tips, denk bijvoorbeeld aan nieuwe restaurants in de buurt die jij mogelijk interessant vindt.

Daarnaast combineert de kaartendienst van het bedrijf augmented reality met Street View, waardoor je straks op nieuwe plekken makkelijker lopend de weg kunt vinden. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld uit een metro komt en je weet niet welke kant je op moet.

Naast Facebook is voor Google ook Apple een zeer grote concurrent. Wat opvalt is dat de internetgigant op twee vlakken een stuk verder is: de virtuele hulp van Google is beduidend beter, evenals de kaartendienst Google Maps.

Dat komt deels doordat Apple privacy voorop zet, het wil naar eigen zeggen zo min mogelijk over zijn gebruikers weten. Daarnaast is de internetgigant veel verder op het gebied van kaarten en navigatie.

Het is uiteindelijk een best fundamentele keuze. Wil je gebruikmaken van zoveel mogelijk Google-diensten, die in veel gevallen misschien beter zijn dan die van de concurrentie, zoals Apple? Je levert dan wel in op een stukje privacy. Wil je dat niet, dan kun je dus ook kiezen systemen als die van Apple, met het risico dat ontwikkelingen minder snel gaan.

Ster advertentie
Ster advertentie