Binnenland

A spoonful of sugar: de macht van de suikerlobby

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. A spoonful of sugar: de macht van de suikerlobby

[VPRO] Dat suiker niet goed is en dat we er te veel van eten, is geen nieuws. Nu wil Albert Heijn volgend jaar minder suiker toevoegen aan zijn producten. Maar de suikerlobby blijft onverminderd hardnekkig.

Ja, ook jij eet waarschijnlijk te veel suiker. En ja, dat wist je waarschijnlijk al. Waarom het dan toch nog gebeurt? Omdat het zo verslavend is én omdat je misschien niet weet dat zelfs in een schijnbaar onschuldig product als ketchup veel suiker zit.

De Albert Heijn gaat vanaf volgend jaar het suikergehalte van honderd van zijn huismerkproducten verlagen. Dat deed de supermarkt eerder al bij het zout- en vetgehalte van producten. De consument wil gezonder leven? Albert is de moeilijkste niet.

Suikerlobby als tandsteen

Wie wel voor problemen blijft zorgen, is de hardnekkige suikerlobby. De suikerlobby is als de tandsteen van het gebit - denk je alles gehad te hebben, komt de tandarts nog even tandsteen weghalen. Want natuurlijk hebben we een convenant dat minister Schippers twee jaar geleden tekende met het bedrijfsleven. Het doel: het vet-, zout- én suikergehalte in voedsel terugdringen.

Maar dan sla je zaterdag de Volkskrant open en zie je dat de voedingsindustrie met miljoenen smijt om Europese regelgeving tegen overmatig suikergebruik tegen te gaan. Om specifieker te zijn: 21 miljoen euro. Dit alles was te lezen in een rapport - getiteld: A spoonful of sugar - van lobbywaakhond Corporate Europe Observatory (COE). 'De politiek' of 'de consument' kan wel minder, minder, minder suiker willen - de zwaarlijvige lobby steekt daar graag een stokje voor.

Wie neemt de leiding?

En dus zwelt de kritiek aan. Renske Leijten, Kamerlid voor de SP, pleitte vanochtend in Stand.nl voor wettelijke afspraken over hoeveel suiker, vet en zout er in producten mag zitten. Neemt de voedingsindustrie zelf haar verantwoordelijkheid niet, dan moet de politiek dat maar doen.

Maar de voedingsindustrie heeft al best wel wat stappen gezet, verdedigde Philip den Ouden zich vanmiddag bij NPO Radio 1. Hij is directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie. "Wij zijn als Nederlandse industrie begonnen aan een uitgebreid programma om zout en vetten te reduceren. Dat gebeurt nu op grote schaal in toetjes en yoghurtdrinks." Ook de kindermarketing is grotendeels aan banden gelegd, zegt Den Ouden.

Jaap Seidell is hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit. ''Ik bestrijd niet dat dat goede ontwikkelingen zijn'', zegt Seidell. ''Aan de andere kant zien we toch dat de Nederlandse consument nog steeds heel ongezond eet, en dat er ook nog een ongezond aanbod is. In kinderproducten zit nog steeds verschrikkelijk veel suiker.''

Daarbij, zegt Seidell, bestaat 'de voedingsmiddelenindustrie' niet. ''Het is een heel breed veld. Er zijn voorlopers en er zijn tegenstribbelaars omdat zij producten hebben die minder goed passen in een gezonder levenspatroon. Er zijn wel bedrijven en supermarkten die voorop willen lopen, maar die zijn bang te ver voorop te lopen en marktaandeel te verliezen.''

A spoonful of sugar

Seidell en Den Ouden delen een belangrijke zorg: is de wetenschap wel onafhankelijk? "Ik maak me zorgen over de invloed van de voedingsindustrie op zowel de wetenschap als het beleid. Die invloed vertekent voor een deel de wetenschap: bijvoorbeeld door wetenschappers te betalen voor uitspraken,'' zegt Seidell. Schokkend, zegt Den Ouden: wetenschappers moeten te allen tijde integer zijn.

Er moet dus meer ruimte komen voor onafhankelijk en waardenvrij onderzoek. De overheid moet daarvoor zorgen, zegt Seidell. Ook de industrie wil innoveren, zegt Den Ouden. "We willen problemen van duurzaamheid en gezondheid oplossen, daar hebben we de wetenschap heel hard bij nodig."

Zo zou een belangrijke aanbeveling uit het rapport 'A spoonful of sugar' worden overgenomen, een subtiele verwijzing overigens naar Mary Poppins:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


'A spoonful of sugar helps the medicine go down.' Vrij vertaald: je moet ook saaie dingen leuk maken. Want suiker maakt alles leuk. Op korte termijn dan.

Luister hier naar het gesprek op NPO Radio 1 over de macht van de suikerlobby:

Ster advertentie
Ster advertentie