appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

Deze Dag Toen: Nederland krijgt een nieuwe krant

ANP
woensdag 14 maart 2018 | NOS | Redactie

Het dwarse broertje van NRC Handelsblad en meer gericht op jongeren. Met dat idee werd de krant nrc.next opgericht. Op 14 maart 2006 verscheen het eerste exemplaar.

Nrc.next werd opgericht om jongeren bij de krant te betrekken. De krant richt zich op hoogopgeleide twintigers en dertigers. In tegenstelling tot grote broer NRC Handelsblad, een middagkrant, verschijnt nrc.next 's ochtends.  

Vier jaar na de oprichting mocht de toon van de krant nog wel wat "stouter, aparter en brutaler", daarom werd filosoof en columnist Rob Wijnberg aangetrokken als hoofdredacteur. Hij was met zijn 27 jaar de jongste hoofdredacteur van een landelijke Nederlandse krant. Wijnberg werd twee jaar later weer weggestuurd omdat de hoofdredactie vond dat de krant te weinig op het nieuws gericht was.

In 2016 besluit NRC om het Handelsblad en nrc.next gedeeltelijk in elkaar te schuiven. Beide kranten krijgen dezelfde opmaak, dezelfde katernen en eenzelfde voorpagina. Tussen de lezers is er inmiddels niet veel onderscheid meer, zei hoofdredacteur Peter Vandermeersch tegen het vakblad Adformatie. "Het grootste verschil zit hem in het moment van lezen."

Tegenwoordig heeft nrc.next een oplage van zo'n 31.000 exemplaren. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1