Binnenland
NOS

Rapper Blaxtar leert artiesten op te staan tegen sluwe managers

foto: Brand New Guysfoto: Brand New Guys
  1. Nieuwschevron right
  2. Rapper Blaxtar leert artiesten op te staan tegen sluwe managers

"En dan kom je er achter dat ze wel lekker die rechten vast blijven houden!" Kevin de Randamie tekende een uitgavecontract voor zijn muziek, maar kwam van een koude kermis thuis. "Als je wilt opzeggen, betekent ontbinden van een contract niet altijd dat je je rechten terugkrijgt", vertelt hij in NOS Met het Oog op Morgen.

Verhalen van artiesten die zijn belazerd door hun manager zijn van alle tijden. "Maar als het aan ons ligt, wordt dat verleden tijd", zegt De Randamie, die ook bekend is als rapper Blaxtar. Hij zamelde de afgelopen maanden geld in om zijn Braenworks Academy op te richten. De school waar creatievelingen ook leren zaken doen, gaat vandaag van start.

"De school is niet alleen voor artiesten. Het is voor iedereen die met een talent naar buiten komt en daar ineens harde afspraken over moet maken. Je ziet dat creatives al snel verantwoordelijkheid weggeven aan mensen die ze vertrouwen. Maar als je zelf niet weet hoe het werkt, is het heel moeilijk om te controleren of een manager zijn werk goed doet."

Wie die verantwoordelijkheid zomaar weggeeft, maakt daarmee de meest gemaakte fout, vindt Amos Frank, coach bij de nieuwe opleiding.

"Dan word je werknemer in je eigen organisatie. Dan geef je de verantwoordelijkheid aan iemand die er misschien wel belang bij heeft om het voor zichzelf net iets beter te regelen. Artiesten moeten zelf die verantwoordelijkheid willen nemen", waarschuwt hij.

Plan

Maar dat is niet gemakkelijk, weet De Randamie. "Het creatieve proces vergt echt alles van je. Maar als dat klaar is, begint een hele andere cyclus. Dan wil je dat je werk gezien, gehoord of bekeken wordt en worden we constant blootgesteld aan bedrijven die onze aandacht willen. Daartussen moet je een plekje zien te vergaren, daar moet je een plan voor hebben."

De opleiding, die een paar maanden duurt, richt zich daarom op thema's als visie, strategie, intellectueel eigendomsrecht en marketing. "Aan het einde heb je eigenlijk een soort businessplan", zegt De Randamie.

"Het certificaat van de opleiding is nu nog symbolisch, maar we willen natuurlijk zo snel mogelijk een accreditatie krijgen om zo meer gewicht aan het certificaat te geven."

Ster advertentie
Ster advertentie