Binnenland

Blokker wilde teruggrijpen naar oude formule en oude logo

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Blokker wilde teruggrijpen naar oude formule en oude logo

[AVROTROS] Blokker heeft begin dit jaar op het punt gestaan de hele vernieuwingsoperatie van haar winkels te staken en terug te grijpen op de oude formule met het oude logo. Dat blijkt uit stukken die EenVandaag heeft ingezien.

De raad van commissarissen wilde op advies van een extern bureau het nieuwe imago terugdraaien. Dat is niet gebeurd. Uit de stukken komt ook het beeld van chaos en zelfs paniek naar voren. De financiële situatie van het bedrijf zou veel slechter zijn dan eerst gedacht.

Quote

Er was veel onrust bij de directie van Blokker

Jan Salden, verslaggever economie EenVandaag

Blokker wilde transformatie staken (kort)

EenVandaag sprak veel oud medewerkers die zeggen dat na het overlijden van aandeelhouder en CEO Jaap Blokker de sfeer en de strategie van het bedrijf is veranderd. De ziel en het echte Blokker-hart zouden zijn verdwenen. Aan de andere kant stonden Jaap Blokker en zijn broer bekend als conservatieve ondernemers die weinig oog hadden voor nieuwe trends en ontwikkelingen.

Strategie een sprookje

De Raad van Commisarissen huurde daarop, buiten medeweten van de directie om, het externe bureau Eijsink Smeets in voor advies. Die noemde de bestaande strategie “een sprookje”. De kern van het advies luidde dat Blokker de vernieuwing moest staken, haar focus moest verleggen naar de winkels met het ‘oude’ concept, het oude logo weer aan de gevels terug moet en het personeel oranje kleding moest gaan dragen.

Een al opgenomen nieuwe reclamespot werd ‘on hold’ gezet. De radicale ommezwaai zorgde voor grote spanningen in de top van het winkelbedrijf. Het advies is uiteindelijk niet opgevolgd. De vernieuwing van de Blokker-filialen wordt het komende jaar juist doorgezet.

Fundering

Uit de stukken blijkt dat de vernieuwingsoperatie – intern gedoopt tot het Masterplan ‘Blokker Kracht’ - met veel problemen gepaard ging. Zo kampte Blokker met grote hoeveelheden oude producten. Door een reorganisatie bij de complete inkooporganisatie duurde het maanden voordat het nieuwe assortiment in de winkels lag. Ook werden winkels niet goed beleverd wat tot lege schappen leidde. Eind 2016 was 30 procent van de producten niet beschikbaar.

Water aan de lippen

Het water stond Blokker vorig jaar aan de lippen, bevestigt een directielid van Blokker. “De ellende was vele malen groter dan door iedereen werd verondersteld. Blokker was een huis aan het bouwen waarvan de fundering niet deugt.” Blokker erkent in een reactie problemen te hebben gehad tijdens de vernieuwing van de winkels. Ook zegt het concern de strategie voortdurend tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen.

Dramatische jaarcijfers

Blokker kondigde afgelopen week aan het komende jaar zo’n honderd winkels te gaan sluiten. Ook gaan de ketens Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker in de verkoop. Winkelketen Marskramer gaat verder als franchiseketen en een distributiecentrum wordt gesloten. In totaal kost de reorganisatie 1900 banen. Bronnen rond Blokker stellen tegenover EenVandaag dat het concern over een maand “dramatische jaarcijfers” zal publiceren.

Blokker wilde transformatie staken (geheel)

Ster advertentie
Ster advertentie