appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Leraren basisschool: werkdruk te hoog door administratieve rompslomp

ANP
maandag 10 april 2017 | NPO Radio 1 | Redactie Twitter

De werkdruk in het basisonderwijs is veel te hoog. Dat komt door de administratieve rompslomp, zoals het registreren van de voortgang van de leerlingen of gespreksverslagen met ouders. "Ik vind het jammer dat het vertrouwen in de leerkracht er niet meer lijkt te zijn'', zegt Karin van Wijk, juf van groep 3 en 4 in het Drentse Wilhelminaoord.

Bijna 700 docenten reageerden op een enquête van de NOS en de regionale omroepen. Ruim een derde van de ondervraagden gaf aan dat het werk achter de computer ten koste gaat van het onderwijs. Dat beaamt ook Karin van Wijk, lerares in Wilhelminaoord. "Ik vind het jammer dat het vertrouwen in de leerkracht er niet meer lijkt te zijn'', zegt Van Wijk. ''Vroeger werd je nog gewaardeerd om je kennis en je kunde. Tegenwoordig moet echt alles genoteerd worden. Ik voel dat ik me moet verantwoorden."

'Ik vind het jammer dat het vertrouwen in de leerkracht er niet meer lijkt te zijn'

Administratieve werklast

Volgens veel leraren gaat het al lang niet meer om lesgeven aan kinderen, maar wordt een kloppende boekhouding als het belangrijkst gezien. Het gaat dan om bijvoorbeeld volgsystemen, evaluaties, sociaal-emotionele vragenlijsten en toetsmappen.

In de formatie van het nieuwe kabinet zal ook de situatie in het onderwijs op tafel komen. Het zal gaan over kleinere klassen, individuele aandacht en misschien over een hoger salaris. Allemaal belangrijk, maar het valt in het niet bij de belasting die leraren van basisscholen ervaren door de administratie, zeggen ze zelf.

Resultaten van het onderzoek

Het onderzoek is gedaan onder bijna 700 leerkrachten die wilden vertellen over de werkdruk die zij ervaren. De leerkrachten konden kiezen uit zestien verschillende oorzaken van de hoge werkdruk. De administratieve last, zoals het bijhouden van dossiers en leerlingvolgsystemen, wordt verreweg het vaakst genoemd. 36 procent noemt het administratiewerk de belangrijkste oorzaak van de werkdruk die ze voelen. Nog eens 29 procent noemt het als tweede of derde oorzaak.

Andere oorzaken worden opvallend minder vaak genoemd. Een te groot aantal leerlingen met gedragsproblemen is voor 15 procent van de leerkrachten de belangrijkste oorzaak van hoge werkdruk. Voor 13 procent is een te grote klas de voornaamste reden.

Werkstress lijkt niet te maken te hebben met de leeftijd of ervaring van onderwijzers. Mensen die meer dan dertig jaar in dienst zijn, ervaren werkdruk en administratieve belasting als een net zo groot probleem als leerkrachten die net zijn begonnen. Ook zijn er geen verschillen te zien tussen verschillende regio's of tussen mannelijke en vrouwelijke leerkrachten.

Lees ook: 5 tips voor beter onderwijs

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1