appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Uitzendbureaus werken massaal mee aan discriminatie

NPO Radio 1
maandag 30 januari 2017 | NPO Radio 1 | Redactie Twitter

Nog steeds discrimineren uitzendbureaus wanneer hun opdrachtgevers daarom vragen. Dat blijkt uit onderzoek van Doe-tank Peer. Zeventig procent van de onderzochte bureaus stemde ermee in toen de onderzoekers vroegen om alleen Nederlands-oogende mensen te selecteren voor hun fictieve dansevenement. 

Doe-tank Peer, een actiegroep van maatschappelijk betrokken jongeren, wil hiermee aantonen dat nog steeds meegewerkt wordt aan discriminatie. De onderzoekers deden zich voor als evenementenorganisator 'Holland Danst'. Ze hebben zo'n dertig uitzendbureaus door heel Nederland gebeld en vroegen de bedrijven naar promotie- en cateringmedewerkers. "Hiermee hebben we aangekaart dat discriminatie nog steeds op grote schaal gebeurt", vertelt initiatiefnemer Lyle Muns. 

"Vooraf maakte ik me nog zorgen over hoe we in godsnaam geloofwaardig over konden komen, maar dat was helemaal niet nodig. Er werd gedaan alsof dit de normaalste zaak van de wereld was. Dat wees me er wel op dat dit een verzoek is dat ze vaker krijgen."

Luister het hele gesprek met Lyle Muns terug: 

Maar liefst zeventig procent van de ondervraagde uitzendbureaus wilde met het fictieve bedrijf in zee gaan. "Maar dat zoveel er in meegingen verraste zelfs ons." Overigens bleek wel dat bij grotere, bekende uitzendbureau's minder snel werd ingegaan op het discriminatieverzoek. "Dat komt waarschijnlijk omdat kleinere bedrijven veel last van de concurrentie hebben, die willen elke klant binnen harken." 

De Nederlandse Bond Van Bemiddelings-en Uitzendondernemingen (NBBU), waar vooral kleinere uitzendbureau's onder vallen, heeft een reactie gegeven op het onderzoek: We weten dat onze leden door klanten met dergelijke wensen worden geconfronteerd. Ze zouden direct hierop nee moeten antwoorden, maar het gebeurt helaas niet altijd. De NBBU zoekt de oplossing in het geven van voorlichting, we blijven informeren. 

Muns heeft opnamen van de gesprekken op zijn Facebookpagina geplaatst: 

Om dit Facebook bericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1