Binnenland

Woede over Aidsfonds-reclame: 'Klinkt als trailer van horrorfilm'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Woede over Aidsfonds-reclame: 'Klinkt als trailer van horrorfilm'

"Als je zegt dat het hiv-virus 300 kinderen per dag vermoordt, dan zeg je eigenlijk dat hiv-patiënten 300 kinderen per dag vermoorden." Advocaat Oscar Hammerstein is woedend over het reclamespotje van het Aidsfonds. "Het hiv-virus vliegt niet door de lucht, het virus wordt verspreid door de patiënten. Het is geen adenovirus van verkoudheid."

Update: Aidsfonds trekt campagne terug onder druk van patiënten

Hammerstein heeft zelf hiv en vecht al 28 jaar tegen de stigmatisering van patiënten.

'Het hiv-virus is gevaarlijker dan ooit', klinkt in de reclame. Absoluut niet waar, zegt Hammerstein in het NOS Radio 1 Journaal. "Mensen die behandeld worden zijn de meest veilige bedpartners die je kunt vinden. De kans dat je besmet wordt, is net zo groot als dat je in een vliegtuig zit dat neerstort."

"De behandeling in Nederland is een heel groot succes: de levensverwachting is net zo goed als bij mensen zonder hiv en mensen die drager zijn van het virus worden behandeld en kunnen geen andere mensen besmetten. Er is dus een enorme vooruitgang geboekt en dan komt uitgerekend het Aidsfonds met een misdadige campagne. Het klinkt als een trailer van een horrorfilm."

Oscar Hammerstein over het reclamespotje in het NOS Radio 1 Journaal:

Hammerstein denkt dat de campagne vooral in het leven is geroepen om het bestaansrecht van het fonds te verzekeren. "Aids bestaat eigenlijk niet meer in Nederland. Alleen mensen die zich niet laten behandelen kunnen het krijgen. Dat betekent dat het fonds moeite heeft om overeind te blijven. De enige manier om te blijven bestaan, is om nog even het potje flink op te koken."

Panden aan de Keizersgracht

Het aantal hiv-infecties neemt daarentegen wel toe, maar daar kan het Aidsfonds ook wat aan doen, zegt de advocaat. "Goede voorlichting op school is belangrijk. En als ze hun drie panden aan de Keizersgracht verkopen dan kunnen ze de Nederlandse jeugd tien jaar lang gratis condooms geven."

De advocaat pleit voor een passende voorlichting waarbij respect is voor de mensen die het virus dragen, dus niet via zo'n spotje. "Deze campagne is echt ongepast. Het is de meest schandalige actie tegen hiv patiënten die je maar kon bedenken."

Ook de Hiv Vereniging is boos over de campagne.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het Aidsfonds zegt het te betreuren dat hiv-patiënten aanstoot nemen aan de campagne en gaat in gesprek met de Hiv Vereniging. "Het is absoluut niet onze bedoeling om mensen te kwetsen", zegt een woordvoerder. De organisatie erkent dat het in Nederland goed gaat met de hiv-bestrijding, maar zegt dat dat buiten Nederland niet het geval is en dat de aandacht voor het probleem daar verslapt.

Ster advertentie
Ster advertentie