appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Vliegen staat onder druk: hoe nu verder?

ANP
woensdag 13 maart 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

We vliegen allemaal massaal, maar goed voor het klimaat is het niet. Hoeveel tijd kost het de luchtvaartsector om echt groen te worden? Paul Eijssen van het Lucht- en Ruimtecentrum vertelt dat het nog wel even kan duren. "Er moet gekeken worden naar oplossingen voor de lange termijn", vertelt hij in Radio EenVandaag.

Vliegen staat onder druk: hoe nu verder?

Eijssen vertelt dat er al wel verschillende manieren zijn om de CO2-uitstoot te verminderen. "Op korte termijn valt er wel wat te veranderen. KLM zie je bijvoorbeeld al adverteren met: 'Wij vliegen op frituurvet.'" Toch is 'biofuel' geen definitieve oplossing. "Er is te weinig van. Daarnaast doet het wel iets aan de CO2-reductie, maar stoot het nog steeds CO2 uit. De lange termijn is dus belangrijk."

Onderzoek

Voor oplossingen op de lange termijn moet volgens Eijssen meer ingezet worden op onderzoek: "Voor onderzoek moet er tot 2026150 miljoen euro extra worden uitgetrokken om verder te komen met de huidige innovaties."

Eijssen denkt dat het verduurzamen van vliegen zo moeilijk gaat omdat de manier waarop wij nu vliegen heel efficiënt is. "In kerosine zit heel veel energie en de alternatieven daarvoor hebben dat niet. Batterijen hebben minder energie en zijn veel zwaarder. Waterstoftanks zijn dat ook."

Een optie als elektrisch vliegen heeft ook weer zo zijn nadelen. "Dat gaat pas echt ergens tussen 2020 en 2050 gebeuren voor korte afstanden van 500 kilometer, denk bijvoorbeeld aan Amsterdam-Londen." Daarnaast kunnen er in die vliegtuigen maar 30 tot 50 passagiers mee. "Nu vlieg je daar met een kist heen waarin 200 passagiers meekunnen. Je komt dus voor de keuze te staan: vlieg je er met één vervuilend vliegtuig heen, of maak je meer vliegbewegingen die beter zijn voor het milieu?"

Eigen verantwoordelijkheid

Dinsdag werd bekend dat drie milieuorganisaties afstand nemen van een apart klimaatakkoord voor de luchtvaart omdat zij vinden dat de sector niet genoeg innoveert. Volgens Eijssen is het jammer, maar wel logisch dat de luchtvaartsector zelf weinig energie steekt in innovatie. Enerzijds is de technologie nog niet zover dat we volledig duurzaam kunnen vliegen en daarnaast hebben Boeing en Airbus al voor de komende 20 jaar orders staan voor vliegtuigen op kerosine.

Eissen is van mening dat wij een actievere overheid nodig hebben en dat we kunnen leren van landen om ons heen. "In Noorwegen is er een wet aangenomen die bepaalt dat vanaf 2040 alle korte afstandsvluchten, die vertrekken of landen, elektrisch moeten zijn. Dat is een maatregel die stimuleert om te innoveren."

Waarom is vliegen zo goedkoop? En hoe ontstaat de prijs van vliegtickets? Lees verder op NPO Focus

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1