Binnenland
NOS

Vlucht MH370 na vijf jaar nog altijd een groot mysterie

foto: EPAfoto: EPA
  1. Nieuwschevron right
  2. Vlucht MH370 na vijf jaar nog altijd een groot mysterie

De verdwijning van vlucht MH370 is misschien wel een van de grootste mysteries in de recente luchtvaartgeschiedenis. Op 8 maart 2014 verdween het vliegtuig van de radar en tot nu toe zijn er alleen nog maar enkele brokstukken teruggevonden. Wat er precies aan boord is gebeurd en waar het vliegtuig is neergestort weten we niet. Nabestaanden willen dat er verder wordt gezocht naar het toestel waar hun dierbaren de laatste uren van hun leven hebben doorgebracht.

Om 00:41 plaatselijke tijd stijgt vlucht MH370 op vanuit het vliegveld van Kuala Lumpur. De planning was dat het vliegtuig dik zes uur later zou aankomen in de Chinese hoofdstad Peking, maar het liep allemaal anders. Een half uur na vertrek hebben de piloten voor de laatste keer contact met de Maleisische luchtverkeersleiding. Tien minuten later neemt een ander vliegtuig contact op met de cockpit. Zij horen alleen gemompel en ruis en uiteindelijk valt de verbinding weg.

Hoewel er nog veel ongewis is over de ramp, gaan experts er vanuit dat het vliegtuig met een flinke klap in de oceaan is neergestort. "De Australische Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in een rapport officieel vastgesteld dat brokstukken die later zijn aangespoeld afkomstig waren van vlucht MH370", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert in NOS Met het Oog op Morgen. "Op alle onderdelen van vliegtuigen staan nummers en dan kun je gewoon opzoeken wie de maker is van dat onderdeel gemaakt en in welk vliegtuig is het verwerkt."

Nieuwe techniek

Op de aangespoelde brokstukken na is er weinig met zekerheid te zeggen over wat er precies is gebeurd. Zo zijn er meerdere scenario's over hoe het kan dat er geen communicatie meer mogelijk was met de piloten. "Er is een scenario dat er een brand is geweest in de cockpit en dat het vliegtuig is doorgevlogen op automatische piloot. Dat zou technisch mogelijk moeten zijn." De tweede mogelijkheid waar rekening mee wordt gehouden is zelfdoding van de piloot.

In de afgelopen vijf jaar is er op het gebied van techniek het nodige veranderd. Dat kan helpen bij het opsporen van vliegtuigen. Zo heeft de Canadese luchtverkeersleiding als eerste een werelddekkend radarsysteem in gebruik genomen. In de meestgebruikte radarsystemen zijn vliegtuigen midden op de oceaan niet goed te volgen. Door nieuwe techniek wordt dat wel mogelijk, maar dat kan een ramp als die met vlucht MH370 niet voorkomen, zegt expert Joris Melkert. "Als de systemen echt opzettelijk worden uitgezet, dan houdt het gewoon op."

Druk

Waar het wrak van het toestel zich bevindt is nog steeds niet duidelijk. Tijdens eerdere zoektochten is een gebied van 120.000 vierkante kilometer in kaart gebracht, dat is drie keer de oppervlakte van Nederland. Nabestaanden eisen dat er verder wordt gezocht naar de stoffelijk overschotten van hun dierbaren.

Volgens Melkert kan het nog een erg dure operatie worden als er wordt besloten opnieuw te zoeken. Grote delen van de oceaan moeten dan in kaart worden gebracht. "Je zoekt waarschijnlijk naar redelijk kleine stukken en dan spreek je over kosten van honderden miljoenen als je de zoektocht weer serieus wil oppakken." Het is volgens Melkert de vraag hoeveel er door wie Maleisië onder druk zal worden gezet. Dat zal bepalen over er verder gezocht gaat worden of niet.

Ster advertentie
Ster advertentie