appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-airplay plyr-captions-off plyr-captions-on plyr-download plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-logo-vimeo plyr-logo-youtube plyr-muted plyr-pause plyr-pip plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-settings plyr-volume
STER Advertentie

5 tips om voldoende slaap te krijgen

CC
donderdag 21 februari 2019 | AVROTROS | Redactie dr Kelder en Co Twitter

Weinig slaap nodig? Word je elke ochtend wakker door je wekker, dan is de kans groot dat je niet genoeg slaapt. In Jortcast #99 geeft slaap-expert Els van der Helm tips voor voldoende slaap.

Waarom je wekker de deur uit moet

Je zou bijna zeggen dat er een heus taboe rust op slaap in onze prestatiemaatschappij. Weinig slaap nodig hebben is lofwaardig, veel slapen wordt geassocieerd met luiheid en tijdsverspilling. Hoogst onterecht, vindt slaap-expert Els van der Helm, die naar eigen zeggen wel uren over slaap en wat het met de hersenen doet zou kunnen vertellen. "Wat er gebeurt tijdens slaap is magisch", zegt ze.

Eén van de basisfuncties van slaap is het resetten van je hersenen. Overdag worden je hersenen 'vies', vertelt Van der Helm. Tijdens je slaap worden je hersenen weer schoon. Daardoor functioneren je hersenen ook beter na een nacht slaap. "Als je heel lang wakker blijft, zie je dat er allerlei functies achteruit gaan hollen."

Els van der Helm

Van der Helm is neurowetenschapper en expert op het gebied van slaap. Ze sturdeerde aan de UvA, VU en Harvard Medical School, en is gepromoveerd aan Berkeley (Californië). Ze is oprichter en directeur van Shleep - the sleep company.

 
"De wetenschap toont aan dat je met te weinig slaap totaal niet kunt functioneren de volgende dag. Je neemt de verkeerde beslissingen, je reageert emotioneel niet goed." Maar naast dat je minder gezond, minder gelukkig en minder vrolijk bent door een gebrek aan slaap, lijdt ook het bedrijfsleven eronder. "Je kan geen goed werk leveren als je niet goed slaapt", zegt Van der Helm. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat wanneer werknemers één uur langer zouden slapen, het bedrijfsleven 400 miljard meer omzet zou draaien.

 

Wekker

 

Heb je echt maar zes uur slaap nodig? Kan, maar dan behoor je wel tot een hele kleine minderheid. "Slechts 1 tot 3 procent van de bevolking heeft zes uur of minder nodig." De meeste mensen hebben zeven tot negen uur slaap nodig. Acht uur is gemiddeld.
 
Je hebt eigenlijk pas genoeg geslapen als je 's ochtends uit jezelf wakker wordt, maar de meeste mensen worden wakker door het alarm van de wekker. Dat geeft volgens Van der Helm al aan hoe veel mensen te weinig slaap krijgen. Dus hier een paar tips voor een goede nachtrust:
 

5 tips voor voldoende slaap

1. Zorg dat je hersenen op een natuurlijke manier ontwaken. Dat betekent dat je wekker de deur uit moet. Als je een alarm gebruikt om wakker te worden gaan je hartslag en bloeddruk omhoog, terwijl je hersenen in slaap nog met allerlei processen bezig zijn. “Als je computer aan het updaten is, ga je ook niet opeens op de reset-knop drukken.

2. Een goede slaap begint overdag. Zorg voor een actieve dag met voldoende beweging. Veel licht is ook belangrijk, dus ga naar buiten.

3. Zet jezelf een standje lager in de avond. Creëer een routine waarin je het wat rustiger aan doet, minder licht krijgt en ontspant. Zo maken je hersenen melatonine aan, een stofje waar je slaperig van wordt.

4. Help je biologische klok een handje. "Je krijgt de beste slaap als je elke dag rond dezelfde tijd gaat slapen en rond dezelfde tijd opstaat", aldus Van der Helm.

5. Drink geen alcohol. Je doezelt na een halve fles whisky wellicht meteen weg, maar de slaap waarin je terecht komt is zeer onrustig en daardoor krijgen je hersenen niet de rust die ze nodig hebben. Zorg ook dat je ’s avonds geen cafeïne drinkt/eet/slikt/vapet.
 
Wat is een slaapstoornis? En hoe zit een slaapcyclus in elkaar? Lees verder op NPO Focus

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1