Binnenland
KRO-NCRV

Bericht aan vliegtuig doet er soms wel 30 (!) seconden over

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Bericht aan vliegtuig doet er soms wel 30 (!) seconden over

We whatsappen snel en efficiënt met de hele wereld, maar een bericht tussen de luchtverkeerstoren en een vliegtuig doet er soms wel 30 (!) seconden over. ''De technologie die gebruikt wordt om data van de grond naar het vliegtuig te sturen, is van eind jaren negentig.'' Dat zegt Paul Bosman van Eurocontrol.

Bosman is hoofd strategie bij de organisatie die de Europese luchtverkeersleiding coördineert. Volgens hem hoeven we niet bang te zijn dat er door deze trage communicatie ongelukken gaan gebeuren. "We verliezen geen vliegtuigen en ze botsen ze ook niet tegen elkaar aan.''

Quote

Soms zijn oudere systemen betrouwbaarder dan nieuwe

Juist omdat alles zó veilig moet zijn, loopt de luchtvaartindustrie achter zegt Bosman. ''Als je nieuwste 5G even uitvalt, merk je dat vaak niet eens en is dat hooguit even lastig. Bij een vliegtuig wil je zekerheid daarom zijn oudere systemen soms betrouwbaarder dan nieuwe.''

Deze extra veiligheid zorgt er nu voor dat vliegtuigen heel ver uit elkaar worden gehouden in de lucht omdat de reactiesnelheid zo laag is. Bij een steeds voller luchtruim is het wenselijk dat de vliegtuigen dichter op elkaar vliegen. Een goed en snel data-systeem kan daar bij helpen.

Linkje sturen naar de piloot

Er wordt momenteel wel geëxperimenteerd met het versturen van data naar het vliegtuig. Het grote voordeel is bijvoorbeeld dat je meteen een linkje mee kan sturen. Als de piloot het accepteert kunnen daardoor vluchtgegevens bijvoorbeeld meteen door het systeem worden opgenomen. Vergelijk het met wanneer je in Whatsapp een linkje meestuurt naar Google-maps.

Erg handig natuurlijk, want dan hoeft er niet steeds heen en weer gesproken te worden tussen verkeersleiding en piloot, zoals nu meestal het geval is. En kan er sneller gewerkt worden.

Veiligheid

Jacco Hoekstra, hoogleraar lucht- en ruimtevaarttechnologie aan de TU Delft denkt dat dit allemaal te maken heeft met de veiligheid. Het moet goedgekeurd zijn volgens een wereldwijde standaard en luchtvaartmaatschappijen moeten de kans krijgen de technologie te installeren. ''De technologie die wij hier op ons mobieltje hebben, die hebben we in de luchtvaart nog niet.''

"Dat is gek", zegt Ruben Flohr die werkt voor SESAR die onderzoek doet voor de Europese Commissie naar de toekomst van de luchtvaart. "Als je kijkt hoe snel smartphone-ontwikkeling is en vergelijkt met hoe langzaam de luchtvaartindustrie is, certificering duurt gerust tien jaar."

Ster advertentie
Ster advertentie