Binnenland
KRO-NCRV

We vinden sporters fascinerend: 'de bad boys verkopen het best'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. We vinden sporters fascinerend: 'de bad boys verkopen het best'

Steeds vaker verschijnen er boeken over spraakmakende sporters. Het imago van de sporter wordt belangrijker en politici als Trump gebruiken regelmatig sporters voor politiek gewin. Waar komt die toegenomen belangstelling van de persoon áchter de sporter vandaan.

Bij Spraakmakers spraken sportmarketeer Ruud van der Knaap en bijzonder hoogleraar sport en recht aan de VU Marjan Olfers over de toenemende populariteit van individuele sporters.

Onvoorstelbaar veel aandacht

Sportmarketeer Ruud van der Knaap vindt het onvoorstelbaar hoeveel aandacht het boek van Marcel van Roosmalen over voetballer Theo Janssen heeft gekregen. Vanavond zal de presentatie van dat boek plaatsvinden in het Luxortheater en er zijn al zeshonderd kaarten verkocht. De houding van Theo Janssen is opmerkelijk te noemen: hij gaf aan het boek niet gelezen te hebben en heeft zichtbaar weinig zin in interviews.

Marjan Olfers begrijpt de opstelling van Theo Janssen wel. ''Die houding en gedrag is wat ons juist aanspreekt. De bad boys scoren vaak goed. Kerels waar andere kerels misschien wel op willen lijken. Die boeken worden ook vooral gelezen door mannen.'' Van der Knaap reageert daarop: ''Ze durven vaak openhartig te zijn en daardoor ontstaan er bijzondere verhalen. Dat weten mensen te waarderen.''

'Sporters moeten weer echte mensen worden'

Marieke Derksen, uitgever van veel verkochte sportboeken, vertelde aan Spraakmakers dat er rekening wordt gehouden met hoe een boek in de media ontvangen zal worden. ''Als wij denken dat een onderwerp aanspreekt, dan doen we het. Daar maken we ook geen geheim van. De sport is de achtergrond, het verhaal is de persoon zelf.''

Volgens Derksen is de persoonlijkheid van de sporter vanaf de jaren '80 veranderd. ''Het zijn geen echte mensen meer, maar een merk. Ik wil graag de wat rauwere, echte mens laten zien. Anders wordt het ook geen leuk boek.''

Influencers

Olfers wijst erop dat sporters in deze tijd vaak heel actief zijn op sociale media en een enorm bereik hebben waardoor ze bijna op influencers beginnen te lijken. Ze moeten zich bewust zijn van de voorbeeldfunctie die ze hebben voor jonge kinderen. Zij vindt dat ouders hun kinderen zouden moeten uitleggen dat het bad boy-imago van deze sporters ook een schaduwzijde heeft.

De invloed van sporters kan zowel positief als negatief uitpakken. Van der Knaap noemt het voorbeeld van Robin van Persie die een eigen foundation heeft opgericht. Hij is geen typische bad boy, maar zou zo een boek kunnen uitbrengen over zijn tijd als sporter. Olfers voegt toe: ''Mensen met lef zijn altijd interessant.''

Politieke betrokkenheid

In de Verenigde Staten zijn sporters vaak meer politiek betrokken dan wij gewend zijn. Een bekend voorbeeld is dat van de American football speler Kaepernick. Hij protesteerde tegen politiegeweld en discriminatie door tijdens het zingen van het volkslied niet te staan, maar te knielen. Sinds zijn protest is hij niet meer opgesteld als American footballspeler. Van der Knaap: ''Je ziet dat er rond zo iemand een enorme maatschappelijke druk ontstaat. Volgens de publieke opinie mag hij niet zo behandeld worden.''

Ster advertentie
Ster advertentie