appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Shell: 'CO2-heffing voor industrie bespreekbaar'

ANP
donderdag 10 januari 2019 | NOS | redactie

Shell Nederland was tijdens het overleg aan de klimaattafels niet per se tegen een CO2-heffing voor de industrie. Volgens president-directeur Marjan van Loon zagen andere bedrijven aan de tafel niets in de heffing en is deze daarom niet opgenomen in het conceptakkoord. 

'CO2-heffing voor industrie bespreekbaar'

De topvrouw zegt in het programma NOS Met het Oog op Morgen de financiĆ«le gevolgen van een CO2-heffing voor sommige bedrijven te groot zouden zijn. "Er zijn heel veel partijen die het niet willen en niet kunnen dragen. Wij hebben als Shell gezegd dat een CO2-heffing best bespreekbaar is onder bepaalde voorwaarden. Ook in Nederland."

Na de presentatie van het conceptakkoord was er kritiek op de industrie. De gemaakte plannen zouden te vaag zijn en de uiteindelijk zou de klimaattraditie vooral huishoudens veel geld kosten. Van Loon ziet dat anders. "De industrie gaat bijna 60 procent in CO2 reduceren. Gemiddeld is het 49 procent voor alle sectoren, maar de industrie doet dus meer." 

Ambitie

Shell streeft wereldwijd naar een snelle transitie, vertelt Van Loon. Het doel is dan ook om zich te houden aan de klimaatafspraken van Parijs. Maar Nederland moet veel sneller. "Daarom zijn we al jaren geleden begonnen om te kijken, specifiek naar Nederland, kan Nederland gaan versnellen. We lopen een beetje achter. In de Europese lijstjes hangen we onderaan." Het doel is om in 2030 bij de Nederlandse tak van Shell 49 procent minder CO2 uit te stoten in 2030.

Van Loon snapt de kritiek die haar bedrijf krijgt, omdat ze nog altijd veel brandstof verkopen aan automobilisten. Dat kan ze ook niet zomaar stoppen, zegt de topvrouw. "98 procent van de auto's rijdt nog zonder stekker en die tanken bij ons benzine." Ook benadrukt ze dat nog heel veel mensen nu nog een benzineauto kopen. "Mensen willen de duurzame stap maken alleen zijn ze nu nog bezorgd of ze alles kunnen betalen."

Doorrekening

Voor de mensen die al zijn overgestapt op een duurzame vorm van rijden - van Loon rijdt zelf in een waterstofauto - probeert Shell een groot netwerk van laadpalen op te zetten. De multinational probeert ook samen met andere bedrijven samen te werken om een nog meer dekkend netwerk op te bouwen. 

De plannen uit het conceptakkoord van de klimaattafels worden de komende tijd doorgerekend door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB).

Shell-topvrouw Marjon van Loon heeft alle vertrouwen dat de gemaakte plannen uiteindelijk genoeg zijn om de klimaatdoelstellingen te halen. "Ik ben heel hoopvol, omdat we een jaar lang heel veel huiswerk hebben gedaan. We hebben plannen aangescherpt. We weten heel veel, dus ik ben er van overtuigd dat het doel haalbaar is. Maar het conceptakkoord zal nog wel verder aangescherpt moeten worden. 

'CO2-heffing voor industrie bespreekbaar'

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1