Binnenland
KRO-NCRV

Baas ProRail: ‘Miljarden meer nodig voor toekomst spoor’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Baas ProRail: ‘Miljarden meer nodig voor toekomst spoor’

Nog nooit reden de treinen zo stipt op tijd als in 2018. Het aantal grote storingen nam ook af. Maar de toekomst van het spoor moet in Den Haag serieuzer worden genomen, vindt Pier Eringa, president-directeur bij ProRail. "Wil je Nederland mobiel houden, dan moet je meer investeren in het spoor."

Eringa wil 2019 aangrijpen om een aantal knelpunten op en rond het spoor aan te pakken. Het treinstation bij Schiphol moet zo snel mogelijk op de schop. "Er ontstaan gevaarlijke toestanden als we daar niet ingrijpen. We voeren indringende gesprekken en er liggen al een aantal grove schetsen", zegt Eringa. Hij verwacht in de komende maanden meer duidelijkheid. Het bedrag dat daarmee gemoeid gaat komt neer op ‘enkele tientallen miljoenen euro’s’.

Hoewel staatssecretaris Stientje van Veldhoven benadrukte geen extra geld vrij te maken voor de hogesnelheidslijn, vindt Eringa dat er tóch geïnvesteerd moet worden. "Een paar honderd miljoen verspijkeren in de HSL, anders blijft het de komende jaren sukkelen en wordt het ook volgend jaar onderwerp van de oudejaarsconference."

Treinongeluk Denemarken

Eringa heeft nauw contact met collega’s en autoriteiten in Denemarken, vanwege een treinongeluk op de Grote Beltbrug, die de eilanden Seeland en Fyn met elkaar verbindt. Daarbij vielen zes doden en zestien gewonden. "Bij ieder treinongeval willen we weten wat er is gebeurd, zodat we daarvan kunnen leren."

Deense media melden dat een passagierstrein rond half acht hard moest remmen voor een voorwerp dat van een goederentrein afkwam. "De eerste berichten doen mijn wenkbrauwen fronsen. Treinen moeten hard kunnen remmen, zonder dat de wagons in elkaar gedrukt worden. Onze treinen zijn afgrijselijk veilig. Het laatste treinongeluk was in 2012", zegt Eringa.

Ster advertentie
Ster advertentie