Binnenland
KRO-NCRV

De supermarkt van de toekomst

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. De supermarkt van de toekomst

Binnen twintig seconden de supermarkt uit zijn met je afgerekende boodschappen in de hand. In China is het al mogelijk dankzij onbemande supermarkten waar je afrekent met je mobiel. Staat dit Nederland ook te wachten? "Chinezen lopen twee tot drie jaar op ons voor", zegt retailexpert Frank Quix.

Supermarktketen Albert Heijn kondigde gisteren aan dat de winkels een make-over krijgen. Klassieke kruidenierswaren zoals schoonmaakmiddelen en dierenvoeding ruimen het veld voor meer verse producten en eethoeken, zegt topman Wouter Kolk in Het Financieele Dagblad (FD).

Een goede zet, zegt retailexpert Frank Quix desgevraagd. Hij ziet supermarkten niet snel uit het straatbeeld verdwijnen. "Ik hoop dat het plekken worden waar het leuk is om te zijn en waar je verrast wordt door producten."

Online winkelen

Tot zijn verbazing hoorde Quix de afgelopen jaren om zich heen dat online shoppen voor boodschappen nergens voor nodig zou zijn. Onlangs reisde hij af naar China waar supermarkten bestellingen binnen een half uur in een straal van drie kilometer thuis bezorgen.

Ook Albert Heijn is volgens Quix begonnen met bezorgen vanuit een winkel in de buurt. Het is de toekomst, denkt de retailexpert. Juist om boodschappen eerder af te leveren. "Ik verwacht dat het steeds sneller gaat."

Gezichtsherkenning

In China zag Quix veel kleine, onbemande supermarkten om zich heen. Opeens bleek het niet meer moeilijk om vliegensvlug boodschappen te doen. "De snelste aankoop was binnen elf seconden gedaan", zegt Quix. "Spullen pakken, via de mobiel betalen en weer naar buiten." Het Aziatische land telt volgens Quix ook tienduizend winkels waar Chinezen met gezichtsherkenning betalen.

Of dit het toekomstbeeld voor Nederland is, durft Quix niet met zekerheid te zeggen. "Niet alles wat in China gebeurt komt hier naartoe. Je vergelijkt een democratie met een land dat geen democratie is. Dat is het belangrijkste verschil."

Ster advertentie
Ster advertentie