Binnenland
KRO-NCRV

Philip Morris stopt met reclame op sigaretten bij tabakszaken

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Philip Morris stopt met reclame op sigaretten bij tabakszaken

Vanaf 2019 stopt de grootste tabaksproducent in Nederland met de reclame op sigaretten binnen en buiten de tabaksspeciaalzaken. "Weg met de reclame, weg met de voorlichting, weg met het tonen van producten in verkoopkanalen", zegt Peter van den Driest, directeur corporate affairs van Philip Morris, producent van onder meer Marlboro en L&M, in het NPO Radio 1-programma 1op1.

Maar de tabaksproducent maakt één flinke kanttekening. "Dit geldt uitdrukkelijk niet voor elektronische sigaretten. De roker moet weten dat er gezondere alternatieven zijn", zegt Van den Driest. Hij noemt het 'een gemiste kans' dat staatssecretaris Blokhuis in zijn preventieakkoord de ogen sluit voor zogenoemde rookloze producten, waarbij tabak wordt verwarmd in plaats van verbrand. Blokhuis wil ook dat aan banden leggen.

Geen algeheel rookverbod

Volgens Philip Morris zijn er in Nederland zo’n drie miljoen volwassen rokers, waar een groot deel van ongevoelig is voor verregaande beleidsmaatregelen om te stoppen met de traditionele peuk. "Als we aan tafel hadden gezeten bij dat preventieakkoord, dan hadden we gewezen op de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk, of in Scandinavië. Daar erkent de overheid de rol van rookloze producten."
Van den Driest is het eens met de maatregelen uit het preventieakkoord waarbij roken op schoolpleinen en bij gezondheidscentra wordt verboden. De prijsverhoging van pakjes sigaretten naar tien euro vindt hij onverstandig. "Wij zijn niet tegen accijnzen, maar wat ons betreft moet dat geleidelijk gaan." Ook een algeheel rookverbod op het terras vindt hij 'te ver gaan'.

Philip Morris stopt met reclame op sigaretten bij tabakszaken

Ster advertentie
Ster advertentie