Binnenland
AVROTROS

Openlijk joods zijn kan rekenen op veel vooroordelen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Openlijk joods zijn kan rekenen op veel vooroordelen

Veel joden in Nederland durven hun achtergrond niet duidelijk te uiten. Dat blijkt uit onderzoek onder het EenVandaag Opiniepanel. Het verbaast leraar Gideon Simon niet. Onder zijn leerlingen komt hij al jarenlang afwijkende denkbeelden over joden tegen, vertelt hij in Radio EenVandaag.

Uit het onderzoek onder 557 joden in Nederland, dat EenVandaag deed met hulp van het Centraal Joods Overleg en JMW Joodswelzijn blijkt dat 47 procent van alle deelnemers zich niet vrij voelt om openlijk joods te zijn.

In zijn woonplaats Amstelveen is Gideon Simon actief binnen de joodse gemeenschap. Daarnaast werkt hij al zeventien jaar op een VMBO in Schalkwijk, een gemengde wijk in Haarlem. Op de school is ongeveer een derde allochtoon. In het jaar waarin hij voor de klas ging staan, vonden ook de aanslagen van 9/11 plaats. In 2001 zag Simon al dat er onder allochtone leerlingen afwijkende denkbeelden bestonden over de aanslagen. Op zijn school werd hij vrijwel direct de aanjager van projectonderwijs waarbij bewustwording over de gruwelijkheden van de Holocaust centraal stonden.

Onder de indruk

Naast de reguliere lessen bevat het project over de Holocaust ook altijd een bezoek aan het Nationaal Holocaust Museum en de Hollandsche Schouwburg. "Leerlingen zijn daar meestal behoorlijk van onder de indruk", zegt Gideon Simon. "Stel je voor dat onze school jaarlijks zo’n 250 nieuwe leerlingen krijgt. Daar zitten dan zo’n 80 leerlingen bij die een verkeerd beeld hebben meegekregen over de Holocaust. Als we dat na zo’n bezoek hebben kunnen terugbrengen naar 50, is dat mooi." De school doet niet alleen veel aan holocaust-onderwijs, maar heeft ook een roze project over homoseksualiteit en een project over het slavernijverleden. De VMBO-leraar is een belangrijke aanjager geweest van dit soort onderwijs en inmiddels heeft het een vaste plek gekregen in het lesprogramma.

Het gesprek aan over vooroordelen

Veel leraren vinden het lastig om les te geven over bijvoorbeeld de jodenvervolging of het Midden-Oosten. Deze gevoelige onderwerpen kunnen heftige reacties in de klas oproepen. Kai Pattipilohy, directeur van organisatie Diversion, vertelt op EenVandaag.nl hoe zij meehelpen om vooroordelen op school bespreekbaar te maken.

Verplichte les over Holocaust

Simon is van mening dat je afwijkende denkbeelden niet meteen de kop in moet drukken. "Het is vooral onwetendheid en het napraten van wat er thuis of in de moskee wordt gezegd. Dat is natuurlijk ernstig. Het is echt niet meteen allemaal meteen racistisch of homofoob. Het is daarom veel belangrijker om de discussie aan te gaan dan het te veroordelen." Ook zouden lessen over de Holocaust wat Simon betreft landelijk verplicht moeten worden. "Als er wordt gesproken over een verplicht bezoek aan het Rijksmuseum, hoort een bezoek aan Westerbork er ook bij."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie