Binnenland
KRO-NCRV

Een tool voor meer vrouwen in de krant

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Een tool voor meer vrouwen in de krant

Wil je meer vrouwelijke lezers, dan moet je meer vrouwen aan het woord laten. Dat zegt de Britse krant Financial Times. Daarom hebben ze voor de journalisten die werken bij de krant een tool ontwikkeld die alarm slaat als er te veel mannen (of te weinig vrouwen) aan het woord komen. Voorheen waren maar 21 procent van de mensen die aan het woord werden gelaten van het vrouwelijke geslacht, maar dat aantal gaat omhoog.

Wouter de Winther van Telegraaf is absoluut tegen een quota. "Dit legt de bijl aan de wortel van de journalistieke vrijheid. Er moet geen criterium zijn om mensen van een bepaald geslacht, seksuele overtuiging of godsdienst in de krant te zetten." De Winther denkt dat de Financial Times dit ook niet per definitie doet vanuit idealisme, maar met een commercieel doel. "Het is al langer bekend dat wanneer je een vrouw - bijvoorbeeld Máxima of Linda de Mol - op de voorpagina van je blad of krant zet, je beter verkoopt. Vandaag straalt onze koningin weer als vanouds op de voorpagina van Telegraaf."

Confronterend

Martha Riemsma is hoofdredacteur van de Twentse krant Tubantia. Zij steekt de hand in eigen boezem: "Het is confronterend, maar vaak stellen we onze voorpagina samen en zie ik alleen maar mannen van tussen de veertig en vijftig jaar op de cover. Je wil als krant een afspiegeling zijn van de samenleving, maar dat is soms echt een zoektocht."

Vrouwen moeten wel willen

Vrouwelijke sprekers zijn er genoeg, zegt politiek verslaggever De Winther. Bijvoorbeeld Lilianne Ploumen of Marianne Thieme. De Winther: "Als Edith Schippers zich nu als lijstrekker voor de VVD aanbiedt dan kan ze denk ik de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden. De vraag is of mensen het willen. Ze moeten wel hun hand opsteken.''

Ster advertentie
Ster advertentie