STER Advertentie

YouTubers zoeken samenwerking met de overheid

Foto: Martijn Grimmius
zondag 21 oktober 2018 | KRO-NCRV | Martijn Grimmius Twitter

Ruim 1,4 miljoen volgers en een bioscoopfilm die binnen acht dagen meer dan 100.000 bezoekers trekt: het gaat goed met YouTube-sterren Dylan Haegens en Marit Brugman. Toch valt er volgens hen ook nog een wereld te winnen als het gaat om het bereiken van jongeren. Zo vertellen ze in Nachtkijkers. "Als je als overheid je geld maar blijft stoppen in kindertelevisieprogramma’s, dan bereik je niet de jeugd die je wilt bereiken."

Zijn naam is een merk: Dylan Haegens. Op petjes, t-shirts, mokken en schoolartikelen prijkt de bekende kreet ‘Hey mensen!’ waarmee Haegens ieder filmpje zijn volgers toespreekt. Duizenden jongeren tussen de 8 en 16 jaar lopen weg met de YouTube-ster. Zijn filmpjes worden maandelijks tussen de 20 en 25 miljoen keer bekeken. Toch lijkt er nog een grote kloof tussen de mainstream media en de grote online kijkcijferkanonnen. 

Wij kunnen een maatschappelijk rol spelen

Dylan Haegens

Haegens zou graag met geld van de overheid nóg meer jongeren willen bereiken om een positieve boodschap uit te dragen: "Je ziet dat er vanuit de overheid nog heel veel geld gaat naar de ‘oude’ media en die kunnen jongeren daarmee positief beïnvloeden. Op YouTube zijn er nu nog vooral commerciële invloeden, want vanuit die hoek wordt ingezien dat internet heel groot is geworden. Wij weten dat we met ons bereik ook een maatschappelijke rol kunnen spelen en zijn daarom ook een stichting gestart "Durft te vragen" die het voor jongeren mogelijk moet maken om makkelijker over psychische problemen te praten." 

Taboe doorbreken

Marit Brugman is zelf ervaringsdeskundige op het gebied van psychische problemen. In het boek ‘Friet in de kliniek’ schreef ze eerder over haar herstel van anorexia. Ze zegt: "We krijgen nu wel eens kritiek op het feit dat we als YouTubers veel commerciële samenwerkingen doen, maar dat moeten we eigenlijk wel om dit werk te kunnen blijven doen. Wij zouden liever ook meer projecten doen met de overheid, om thema’s aan te halen en campagnes te maken." Met de stichting Durf te vragen proberen Dylan Haegens en Marit Brugman een taboe te doorbreken en inmiddels is er onder meer met de GGZ een samenwerking aangegaan om naast online ook offline dingen te doen die psychische problemen onder jongeren bespreekbaar moeten maken. 

Het is een begin. Marit Brugman hoopt op meer: "Ik hoop dat we eens op een hoger niveau met de overheid om de tafel kunnen om te spreken over hoe er weer meer verbinding tussen de overheid en jongeren gerealiseerd kan worden."

Luister hier de uitzending Nachtkijkers terug, waarin het hele gesprek te horen is dat Martijn Grimmius had met Dylan Haegens en Marit Brugman. Hij sprak de YouTube-sterren over de opkomst van hun successen, de niet meer weg te denken rol van social media en de invloed die het heeft en kan hebben op jongeren.  

STER Advertentie