Binnenland
NOS

‘Shared spaces’ zijn hip in steden, maar hoe veilig zijn ze?

foto: Richard Keatingefoto: Richard Keatinge
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Shared spaces’ zijn hip in steden, maar hoe veilig zijn ze?

Steeds meer steden krijgen een zogeheten shared space, een weggedeelte dat voor zowel voetgangers en fietsers als automobilisten tegelijk te gebruiken is. Gemeenten zijn enthousiast, want het zou de veiligheid en doorstroming verbeteren, maar niet alle weggebruikers zijn blij met het concept.

‘Shared spaces’ zijn hip in steden, maar hoe veilig zijn ze?

Zoals Dominieke Bos uit de gemeente Heemstede. Zij heeft een visuele beperking, waardoor ze bij de shared space bij haar favoriete winkelcentrum moeilijk doorheeft wanneer ze op de rijbaan staat. Het levert gevaarlijke situaties op. Ook voor haar blindengeleidehond is het veel harder werken, volgens Bos.

Peter van der Heijden, hoofd training bij het Koninklijk Nederlands Geleidehonden Fonds herkent dit en noemt het probleem zorgelijk. "Het principe van shared spaces is dat mensen op basis van oogcontact rekening met elkaar houden, waardoor de veiligheid toeneemt, maar slechtzienden kunnen dat niet."

Allure

Het draait allemaal om allure, denkt Bos. "Het ziet er mooi en vriendelijk uit, zegt de gemeente, maar zo vriendelijk is het niet."

Ze staat naar eigen zeggen drie keer zo lang te wachten bij een shared space dan bij een regulier kruispunt. "In deze tijd laten mensen elkaar niet voorgaan, iedereen wil voorrang."

Bos heeft haar beklag bij de gemeente Heemstede gedaan. Met succes: er zijn inmiddels oriëntatiepunten aangebracht bij 'haar' shared space.

Ster advertentie
Ster advertentie