appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

D66: Franse overheid moet aandelen Air France-KLM verkopen

ANP
donderdag 14 juni 2018 | NOS | Chiem Balduk

De Franse overheid moet al zijn aandelen in Air France-KLM verkopen, vindt D66-Kamerlid Jan Paternotte. Volgens hem gedraagt de luchtvaartmaatschappij zich onvoldoende als normaal bedrijf doordat vakbonden ervan uitgaan dat de Staat onvoorwaardelijk achter hen staat.

Paternotte in gesprek met politiek verslaggever Hans Andringa

"Ze zijn een beetje verwend", vindt Paternotte. "Piloten verdienen 200 duizend euro per jaar en vragen een opslag van 10 procent, terwijl het helemaal niet goed gaat met Air France. Er is dus geen reden voor opslag."

Het Kamerlid vindt dat de band tussen het bedrijf en de Franse overheid te hecht is. Bij KLM, dat het wel goed doet, staat de politiek meer op afstand. 

In principe kan de Franse overheid niet ingrijpen als Air France omvalt

Nik Wouters, economieredacteur

Vanmiddag debatteert de Tweede Kamer over de situatie bij Air France-KLM. Paternotte wil dat minister Van Nieuwenhuizen (D66) de verkoop van aandelen gaat bepleiten.

Staatssteun

"In principe kan de Franse overheid niet ingrijpen als Air France omvalt", reageert economieredacteur Nik Wouters. "Dat is in strijd met Europese regels over staatssteun. Maar in praktijk zie je wel dat dat gebeurt." Zo verstrekte de Italiaanse overheid vorig jaar luchtvaartmaatschappij Alitalia honderden miljoenen euro's.

Overigens is de nauwe band tussen de Franse overheid en Air France al behoorlijk veranderd, vult Wouters aan. "In 2003 was de helft van de aandelen nog in handen van de Staat, nu dus nog maar 14 procent." Wel is de overheid nog altijd de grootste aandeelhouder.

Ondertussen zijn er nieuwe stakingen bij de luchtvaartmaatschappij aangekondigd, die vanaf 23 juni zouden moeten beginnen. Tot nu toe verloor Air France-KLM 400 miljoen euro door de stakingen.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1