appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Langs de Lijn En Omstreken
STER Advertentie

Rode Kruis: Nederlanders durven geen hulp te vragen

ANP
vrijdag 10 april 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Mark Rutte zei het al: de coronacrisis moeten we samen doorstaan. Toch blijkt uit onderzoek van het Rode Kruis dat een groot deel van de Nederlandse bevolking geen hulp durft te vragen. Directeur Marieke van Schaik: "Dat is in deze tijd niet handig."

In het algemeen geeft 40 procent van de Nederlanders aan geen hulp te willen vragen. Van de 70-plussers zou slecht 9 procent vragen aan een vreemde. Juist nu veel personen en organisaties hulp willen bieden. Van Schaik begrijpt dat het voor de 70-plussers vreemd is ineens in een categorie te vallen die hulp kan gebruiken, terwijl ze gewend zijn alles zelfstandig te regelen.

Marieke van Schaik over werkzaamheden Rode Kruis

Belemmerende gedachten

Bij de hulplijn van het Rode Kruis ziet Van Schaik dat mensen zich vaak bezwaard voelen hulp te vragen in de eigen omgeving. 'De buren hebben het al zo druk en de kinderen een drukke baan en kleine kinderen.' Ze geeft de tip om dergelijke belemmerende gedachten niet in de weg te laten staan.

"Wacht niet te lang. Hoe langer je wacht, hoe groter het probleem." Vaak kan een klein beetje hulp of een kleine tip al helpen. "Je hoeft niet direct alle problemen op tafel te gooien. Je kunt met een kleine vraag beginnen."

Hulp kan gevonden worden in de eigen omgeving, of via de hulplijn van het Rode Kruis – ook als het bijvoorbeeld eenzaamheid betreft. "De hulplijn is niet alleen bedoeld voor concrete vragen, maar ook als luisterend oor."

Langdurige crisis

Het Rode Kruis is gewend hulp te bieden bij crises, maar de huidige coronacrisis verschilt van anderen. "Een heel groot verschil is hoe groot en veelomvattend deze crisis is. En het is langdurig, de meeste crises zij van korte duur." Bij een storm wordt directe hulp geboden en aan de wederopbouw gewerkt. "Nu zitten we er langere tijd in met elkaar en moeten we langere tijd volhouden."

De hulporganisatie opereert wereldwijd – de anticoronaoperatie wordt in 150 landen uitgevoerd. Geboden hulp bestaat uit voorlichting, in veel landen wordt nepnieuws verspreid via social media, en uit hygiënemaatregelen om veel te voorkomen. "Maar in gebieden waar armoede groot is, is social distancing bijna onmogelijk. We blijven nauw in de gaten houden wat mogelijk is."

Rode Kruis in Nederland

In Nederland maakt Van Schaik zich zorgen om de dak- en thuislozen, mensen die ongedocumenteerd zijn en geen vaste woonplaats hebben. "Die bereiken we niet altijd goed met informatie, ze hebben geen plek voor isolatie en om goede hygiënemaatregelen te treffen. Vaak hebben ze al een kwetsbare gezondheid." Samen met gemeentes en GGD probeert het Rode Kruis die personen te bereiken.

Verder ondersteunt het Rode Kruis onder andere de zorgsector, huisartsenposten en zorghotels met vrijwilligers. In Nederland, maar ook in het Caribisch gebied. "Op Curaçao en Sint-Maarten is ook geld nodig. Veel mensen hebben geen werk, geen inkomen en geen eten."

Vanaf komende week vindt een speciale editie plaats van 3FM Serious Request waarbij geld wordt ingezameld voor het Rode Kruis.

Marieke van Schaik over werkzaamheden Rode Kruis

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1