Fragment

Coca-Cola mag vrijelijk reclame maken op de publieke zender, maar voor NPO zelf gelden strenge regels

foto: ANPfoto: ANP
  1. Fragmentenchevron right
  2. Coca-Cola mag vrijelijk reclame maken op de publieke zender, maar voor NPO zelf gelden strenge regels

Programma’s van de publieke omroep moeten zich aan strikte reclameregels houden. Zo is het niet toegestaan ‘zomaar’ logo’s van merken in beeld te brengen. Hoe kan het dan dat er tijdens een EK - uitgezonden op de publieke zender - zo prominent geadverteerd wordt voor drankjes van Coca-Cola?

Jort Kelder spreekt met media-advocaat Douwe Linders van SOLV Advocaten. ‘Bij de publieke omroep gelden hele strenge regels voor het tonen van logo’s, dan wordt er toch met twee maten gemeten?’, vraagt Jort zich af. Linders: ‘In de Mediawet staan bepalingen over het maken van reclame en sponsoring. De publieke omroep mag niet meewerken aan winst door derden, maar voor zo’n evenement als het EK wordt dan weer een uitzondering gemaakt.’