appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

'Mannen houden van hartig, vrouwen van zoet'

ANP
donderdag 31 januari 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Voor presentator André van Duin is het duidelijk: "Mannen houden van hartig en vrouwen houden van zoet." Dat zei hij bij de, volledig vrouwelijke, halve finale van Heel Holland Bakt. Maar klopt zijn commentaar wel? Martijn Rosdorff zoekt het uit in Feit of Fictie

Feit of Fictie: Houden mannen van hartig en vrouwen van zoet?

Om het te checken sprak EenVandaag sprak met smaakprofessor Peter Klosse, smaakonderzoeker Bob Cramwinckel en wijnrecensent Harold Hamersma.

Papillen en zenuwen

Peter Klosse is gezondheidswetenschapper, lector gastronomie en eigenaar van een sjiek Veluws restaurant. Klosse bestrijdt de uitspraak van de bakprogramma-presentator: "Smaak heeft niets met mensen te maken. Iets heeft smaak en mensen proeven."

Wat hem betreft is het duidelijk: er bestaat geen fysiologisch verschil tussen mannen en vrouwen als het gaat om smaakpapillen en de betreffende zenuwen die het signaal doorgeven aan de hersenen.

Bier is stoer, zoet is zachtaardig

Toch lijkt smaak niet helemaal los te zien van gender. Er is geen wetenschappelijke basis voor de stelling 'mannen houden meer van hartig, vrouwen van meer van zoet', maar smaakonderzoeker Bob Cramwinckel legt uit dat smaakvoorkeuren gebonden kunnen zijn aan, bijvoorbeeld, geslacht. "Als een jongen van veertien jaar een pilsje laat proeven, houdt -ie zijn gezicht in de plooi."

Volgens Cramwinkel is een flink aantal producten gebonden aan een imago of culturele verwachting. "Zoet heeft een imago van vriendelijkheid en zachtaardigheid. Als je stoer wilt overkomen, kun je zoet misschien een beetje kinderachtig vinden en dan vind je het vanzelfsprekend minder lekker.

Vrouwelijke reuk

Hoe zit het met het vooroordeel dat vrouwen sowieso beter ruiken en proeven? Wijnrecensent Harold Hamersma weet het zeker: vrouwen ruiken vele malen beter dan mannen. "Ik merk als ik ook maar enigszins twijfel over de kwaliteit van een wijn, dan roept mijn vrouw al op grote afstand: 'Dat je dat niet ruikt.'" Daarnaast wijst Hamersma erop dat veel meer wijninkopers voor supermarkten vrouwen zijn.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1