appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Hoeveel zien automobilisten terug van 20 miljard aan belasting?

ANP
dinsdag 29 januari 2019 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Het was een opmerkelijke uitspraak in het Radio 1 Journaal. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra zei dat "de automobilist van 20 miljard euro aan belastingen, slechts 3 miljard terugziet". Namelijk: in de vorm van nieuwe wegen. Hoe zit dat precies? Martijn Rosdorff zoekt het uit in Feit of Fictie.

Feit of Fictie: Hoeveel zien automobilisten terug van 20 miljard aan belasting?

Het was een opmerkelijke uitspraak in een gesprek dat verder vooral over rekeningrijden ging. Waar baseert Dijkstra zijn uitspraken op?

Waar betaal je voor?

Alles bij elkaar kloppen de inkomsten van 20 miljard euro uit belasting per jaar wel, maar dat wordt niet rechtstreeks door alle automobilisten bij elkaar betaald. Het gaat dan ook om de aanschafbelasting, de verhoogde btw en accijnzen op brandstof, en daarnaast uiteraard de wegenbelasting. Dat wordt ook beaamd door hoogleraar transport en logistiek van de TU Delft, Bert van Wee.

Tot dat punt is er geen probleem en heeft Dijkstra een punt. Waar het mis gaat is in deel twee. Daar zegt hij 'de automobilist krijgt er maar 3 miljard jaar voor terug.' Van Wee daarover: "Bij die 3 miljard zal het vermoedelijk gaan over de aanleg van nieuwe wegen. Maar je betaalt als automobilist natuurlijk voor meer dan alleen nieuwe wegen. Bestaande wegen moeten onderhouden worden, je betaalt voor verkeersveiligheid, voor de politie, voor luchtverontreiniging of voor geluidshinder."

Meer dan mobiliteit

Ook ANWB-directeur Frits van Bruggen laat weten dat de kosten en baten iets anders liggen dan 'slechts de 3 miljard' aan nieuwe wegen. In het Radio 1-programma 1 op 1 vertelt hij: "Aan autobelastingen betalen we momenteel 20 miljard euro. Daarvan gaat zo'n 6,5 miljard naar infrastructuur. We betalen via de automobilist aan heel wat meer dan de mobiliteit in Nederland." En dat klopt; zoals we eerder lazen gaat er niet alleen geld naar nieuwe wegen en nieuw spoor (6,5 miljard gaat gecombineerd naar nieuwe wegen en nieuw spoor in het OV, red.), maar ook naar onderhoud en allerlei zaken die samenhangen met het gebruik van die infrastructuur.

Concluderend, het klinkt heel erg: auto-eigenaren betalen 20 miljard gezamenlijk en zien daarvan slechts 3 miljard per jaar terug. Maar de soep wordt niet zo heet gegeten als dat deze wordt opgediend. Er gaat geld naar veel meer zaken dan alleen nieuwe wegen.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1