appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Kunnen we binnenkort vliegen zonder uitstoot?

AFP
dinsdag 4 december 2018 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

"We moeten doorpakken. Er bestaan nu al technieken om vliegtuigen met 0 procent uitstoot te laten vliegen." Die uitspraak deed cabaretier en milieu-activist Guido Weijers in het NOS-programma Wat Een Weer. Volgens hem 'is het nu aan de politiek om dat af te gaan dwingen'. Heeft Weijers inderdaad gelijk? Lammert de Bruin checkt de uitspraak in Feit of Fictie.

Experts twijfelen of CO2 neutrale vliegtuigen op korte termijn grootschalig zullen vliegen. "De grote vluchten naar Palma de Mallorca of nog verder, naar China of Amerika, dat zit er voorlopig nog niet in", aldus Paul Eijssen van het Nederlands Lucht & RuimtevaartCentrum (NLR). 

Feit of fictie: bestaat een uitstootvrij vliegtuig?

De opties

Toch zijn er wel opties voor 'de vliegtuigen van de toekomst'. Volgens de wetenschap zijn drie mogelijkheden om CO2-uitstoot in de vliegsector terug te dringen: vliegen op biogas, vliegen met waterstof of elektrisch vliegen. Biogas heeft als nadeel dat de hoeveelheid energie per eenheld laag is. Dat betekent dat er grote hoeveelheden biobrandstof, zoals houtkorrels of ander biologisch materiaal, nodig zijn om een vliegtuig te laten vliegen. Er is simpelweg te weinig ruimte aan boord om dit mogelijk te maken.

Een serieus alternatief voor kerosine is elektrisch vliegen. Batterijen kunnen namelijk veel energie dragen en die energie kan in korte tijd omgezet worden in aandrijving. Onlangs werd daarmee een succesvolle proef gedaan in Noorwegen.

Elektrisch op korte afstand

Maar ondanks de lage uitstoot (een weinige geluidsoverlast) hebben de huidige batterijen en accu's ook nadelen. Ze nemen relatief veel ruimte in en wegen ook veel meer ten opzichte van fossiele brandstoffen. Ontwikkelaars van elektrische vliegtuigen richten zich daarom voorlopig op de bouw van vliegtuigen voor korte afstanden met een stoel voor slechts een handvol passagiers.

De derde variant voor CO2-neutraal vliegen, zijn toestellen die vliegen op waterstof. Waterstof heeft minder energie dan kerosine. Daardoor zal er dus meer ruimte aan boord moeten worden ingeruimd voor waterstoftanks. Daarnaast is waterstof ook explosiever waardoor ook veiligheidsapparatuur een plek in het vliegtuig dient te krijgen. "Het gaat iets sneller dan met batterijen. Dus het zou een optie kunnen zijn. Maar dat gaat nog 30 jaar duren. We kunnen daar niet op wachten", aldus hoogleraar Duurzaam toerisme & transport Paul Peters.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1