Economie
KRO-NCRV

Reisvoucher verloopt en nog geen geld terug: wat nu?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Reisvoucher verloopt en nog geen geld terug: wat nu?

Een jaar geleden werden vakantiereizen massaal geannuleerd en kregen reizigers vouchers uitgereikt. Maar nu het perspectief voor reizen er nog niet is, vouchers verlopen en het 'voucherfonds' op zich laat wachten, heerst er grote onrust in de reisbranche en bij consumenten. Waar doe je goed aan als je zo'n voucher hebt?

"We beloven klanten geld terug te geven en het is aan ons om dat te regelen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van reisbrancheorganisatie ANVR in Spraakmakers. "Wat er ook gebeurt: de consument krijgt zijn geld terug. Alleen hopen we dat er daardoor niet te veel bedrijven failliet gaan."

Oostdam zegt dat het voor de reisbranche het beste is als mensen een reis boeken met hun vouchers. "Maar ik begrijp ook dat het perspectief daarvoor nog ontbreekt. Ik hoop dat Rutte en De Jonge dat kunnen geven in de volgende persconferentie."

Wachten op Brussel

Voor consumenten begint de tijd te dringen om de tegoedbonnen in te wisselen, anders zijn die verlopen en kunnen ze fluiten naar hun geld. In de reisbranche is de onrust groot, want het geld om die vouchers uit te betalen is er niet. Het is nu wachten op de goedkeuring van een 'voucherfonds' vanuit Brussel.

"Met dat voucherfonds dacht iedereen dat het wel goed zou komen", vertelt Jeanine Jansen, ombudsvrouw bij Omroep MAX. "De schuld wordt nu naar Brussel geschoven, maar Brussel heeft het pas vorige week binnen gekregen. En nu is de consument de dupe."

Jansen wijst erop dat veel grotere bedrijven aangesloten zijn bij de SGR en zodoende gesteund worden met een garantiefonds. Het voucherfonds moet ervoor zorgen dat ook reizen via kleinere bedrijven gedekt worden.

Nog even geduld?

De ombudsvrouw legt uit welke opties er nu zijn voor de consument. Allereerst: nog even geduld hebben in afwachting van dat voucherfonds. Ze wijst erop dat consumenten tot twee maanden ná het verlopen van een voucher nog melding kunnen maken bij de SGR als ze geen geld terug gehad hebben.

"Het heeft geen zin om dat nu allemaal bij de SGR te leggen", zegt Jansen. "Die hopen ook op de komst van het fonds."

Toch boeken

Voor de reisbranche is omboeken de meest gunstige optie, zegt ook de directeur van Corendon, Steven van der Heijden. Door het voucherfonds kunnen bedrijven schulden in termijnen aflossen in plaats van in een keer nog een grote klap op moeten vangen, vertelt Van der Heijden.

Wel zit er een risico aan nu boeken met je voucher, vertelt MAX-ombudsvrouw Jansen. "Mocht die reis dan geannuleerd worden en er nog geen nieuwe voucher zijn uitgegeven en het bedrijf dán failliet gaan, dan ben je als consument niet gedekt."

Babs van der Staak van de Consumentenbond zegt de gouden tip niet te hebben. "Het is een heel bijzondere situatie. Er is gezegd dat mensen binnen een jaar geld terugkrijgen als er niks geboekt kan worden. We hebben dan ook geadviseerd de vouchers te accepteren. Maar dan moeten ze nu echt over de brug komen."

Stand.nl: Reizigers zouden eigenlijk hun voucher moeten gebruiken om een nieuwe vakantie te boeken

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie