appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

dr Kelder en Co

Indoctrinatiemachines versus identiteit makers

zaterdag 5 oktober 2019, 13:03 uur

Jonge doctor Marieke Smit van de Tilburg University onderzocht hoe katholieke, vrouwelijke en intellectuele vorming op de katholieke meisjeslycea van vroeger (1914-1968) zich tot elkaar verhielden. Wat blijkt: het godsdienstige vormingsideaal dat de zusters voor ogen hadden, kon in de praktijk alleen bestaan omdat zij prioriteit gaven aan intellectuele kwaliteitseisen.

"Ouders zijn veeleisend," zegt Smit. "Als er geen goede examenresultaten worden gehaald kunnen scholen hun deuren sluiten." Daarnaast werden de scholen door de overheid streng geïnspecteerd op kwaliteit. Geen goede educatie betekende geen subsidie. Daardoor kregen de meisjes les van goed opgeleide zusters die hamerden op een gedegen opleiding en zelfs een eigen carrière. 

Huidige onderwijsdebat

Binnenkort debatteert de Tweede Kamer over de vrijheid van onderwijs. In het huidige onderwijsdebat richt de discussie zich op de bijzondere scholen en hun identiteitspolitiek die met rijksgeld worden gesubsidieerd. Hoe kijkt Smit daartegen aan na het doen van haar onderzoek wil dr Kelder weten. "Het werkt eigenlijk best goed" zegt Smit. "De scholen worden streng gecontroleerd en verliezen anders hun subsidie, daarnaast moeten ze zich gewoon houden aan de leerplannen." 


Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1