appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

dr Kelder en Co

“Kilometerheffing halveert fileleed”

zaterdag 3 november 2018, 13:06 uur

Het was de week van de file. Donderdagavond sneuvelde het filerecord en stond er ruim 1100 kilometer in de spits.  Reden om je af te vragen of al die investeringen in asfalt wel helpen. Volgens dr. Bert van Wee is een vorm van kilometerheffing het meest effectief.

Ook dr Kelder moest er deze week aan geloven en stond met zijn bolide drieënhalf uur muurvast. Moet de politiek niet een blik lef opentrekken en de kilometerheffing invoeren? Deze vraag stelt dr Kelder aan professor dr. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft.

"Ja, als je het fileprobleem op wilt lossen is er maar één maatregel die echt gaat werken: het gebruik van de auto belasten en niet het bezit. Binnen de wetenschap is er geen enkele twijfel dat de kilometerheffing het fileleed zou halveren."

Uit onderzoek blijkt dat de vertraging als gevolg van files tot 2023 met een derde kan toenemen. "Wat je moet doen is de BPM verlagen, dat is de belasting die je betaalt als je een auto aanschaft. Vervolgens moet je het gebruik van de auto gaan belasten", zegt dr. Van Wee. "Dat moet je eerst doen door de gereden kilometers te gaan belasten, de platte kilometerheffing. Als dat goed gaat zou je ook drukke wegen in de spits duurder moeten maken. Dan gaan mensen vanzelf een andere route nemen of op een ander tijdstip rijden."

Meer asfalt meer file

Het kabinet investeert de komende jaren 19 miljard in ons wegennetwerk om de verkeersopstoppingen tegen te gaan. Niet per se weggegooid geld, vindt Van Wee. "Je krijgt er betere wegen voor terug. Maar het is geen oplossing voor het fileprobleem."

"Want door meer asfalt krijg je meer file?", vraagt dr Kelder. "Ja dat klopt", antwoordt Van Wee. "Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als je de capaciteit vergroot, mensen er ook meer gebruik van gaan maken. Als je meer asfalt neerlegt los je op de korte termijn het fileprobleem op. Maar op de lange termijn krijg je veel meer verkeer."

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1