appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Taalstaat

dr Kelder en Co

Minder les laat goede leerling beter presteren

zaterdag 21 juli 2018, 13:00 uur

In plaats van vaste lesuren zelfstandig werken aan zelfgekozen projecten. Excellente leerlingen in het voortgezet onderwijs plukken de vruchten van dergelijk excellentiebeleid. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Ferry Haan.

Als je meer vrijheid geeft aan goede leerlingen gaan ze beter presteren, volgens Haan. "Op veel scholen zou je leerlingen meer ruimte moeten geven, niet de roosters dichttimmeren." Haan is er van overtuigd dat juist vrijheid geven aan goede leerlingen ervoor zorgt dat ze beter presteren. Dit zou ook de ambitie van goede leerlingen positief beïnvloeden. 

Salaris

Bij meer vrijheid moet je denken aan minder vaste lesuren, en meer ruimte om de tijd zelf in te delen. Daarnaast helpt het om excellente leerlingen de ruimte te geven om aan een project van eigen keuze te te werken. Dat heeft niet alleen een goed effect op schoolprestaties en ambitie: het effect werkt ook door op de arbeidsmarkt. Haan vond dat leerlingen door excellentiebeleid kiezen voor ambitieuzere studies en hierdoor gemiddeld een 9 procent hoger startsalaris kunnen verwachten dan andere leerlingen. 

Haan pleit voor minder onderwijs. Er is volgens de docent economie wel ergens geen ondergrens aan de hoeveelheid vaste uren die leerlingen zouden moeten hebben, maar roosters dichttimmeren is geen goed idee. "Meer is niet per se beter."

De jonge doctor

In de rubriek ‘De jonge doctor' laat dr Kelder elke week een pasgepromoveerde aan het woord om te vertellen over de kennis waarmee hij de wereld van de wetenschap heeft verrijkt. Ken of ben jij een iemand die bijna promoveert/net is gepromoveerd? E-mail dr Kelder op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.!

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1