appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO

Dit is de Dag

Sponsoren Voetbal Inside keuren grap Van der Gijp af

maandag 5 februari 2018, 18:31 uur

Twee sponsoren van Voetbal Inside, Toto en Gilette, hebben maandag afstand genomen van de grap die Rene van der Gijp uithaalde. Die dreef vrijdag de spot met de Vlaamse transgender Bo van Spilbeeck. Inmiddels klinkt de roep aan sponsoren om zich helemaal af te keren van het programma.

René van der Gijp verkleedde zich vrijdag als vrouw bij Voetbal Inside en verklaarde verder door het leven te willen als Renate. Hij refereerde daarmee aan VTM-verslaggever Bo van Spilbeeck. Die ging tot voor kort als Boudewijn van Splibeeck door het leven maar wil nu verder als vrouw. 'Een  totaal misplaatste grap', zegt Renate den Heijer. Zij is Trans Ambassadeur van Transgender Netwerk Nederland en actief in de roze voetbalfanclub van ADO Den Haag. 'We merken dat we nu stappen zetten in de strijd tegen transfobie en homofobe in het voetbal, maar met zo'n grap zijnweer bijna terug bij af.'

COC en TNN roepen op tot een boycot en vinden het tijd dat sponsoren Heineken, Gillette en Toto de stekker eruit trekken. Politieke partijen als PvdA en GroenLinks steunen deze boycot. Volgens VVD Tweede Kamerlid Dilan Ye?ilgöz moet de politiek zich hier verre van houden. 'Ik kan er niet bij dat de politiek ervoor kiest om zich inhoudelijk met het programma te gaan bemoeien. Daar moet je ver weg van blijven. Ieder zijn humor, en het is niet relevant of ik het grappig vond. Wij stellen slechts de kaders.'

Sportjournalist en mediastrateeg Jaap Stalenburg is het eens met Dilan Ye?ilgöz. 'Het is een smakeloze grap maar je moet het allemaal niet overdrijven. Het is kroegpraat en als je het niet leuk vindt kijk je niet. Je maakt het nu zo groot, dat er vanavond een miljoen mensen kijken naar Voetbal Inside.'

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1