appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

Dit is de Dag

Geen vinger meer opsteken in de klas

dinsdag 24 januari 2017, 18:32 uur

Wie kent het beeld niet? Eerst je vinger in de lucht, dan krijg je de beurt, en dan mag je antwoord geven op de vraag die de leraar stelde. Deze traditionele 'vinger op steken' methode verdwijnt uit steeds meer klaslokalen, omdat het ongelijkheid tussen leerlingen zou vergroten.

Docent Christiaan van Os van het Mendel College in Haarlem is zelf afgestapt van de methode. 'Je krijgt zo betere feedback van de leerlingen. Op het momentdat je altijd maar de goede leerlingen die hun vinger opsteken uitkiest, weet je niet of je uitleg is aangekomen.'

Journalist en columnist van The Post Online Annabel Nanninga hoopt niet dat haar kinderen bij Van Os in de klas komen: Het niet meer opsteken van je vinger is misschien iets kleins,maar het staat voor mij voor een veel groter probleem dat het onderwijsteistert; kinderen die niet met teleurstelling om kunnen gaan en zichzelf perdefinitie bijzonder vinden. Een goeie docent kent zijn kinderen en zorgt datiedereen aan de beurt komt

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1