appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

De Nieuws BV

CDA wint 'De Nieuws BV Beste Verkiezingsspotje Bokaal 2017'

maandag 27 februari 2017, 12:06 uur

Erik van Bruggen (campagnebureau BKB) en Bert Bakker (communicatiewetenschapper UvA) hebben na het ontleden en beoordelen van talloze verkiezingsspotjes een winnaar uitgeroepen: het CDA.  Begin januari lanceerde die partij een spotje dat nog altijd op tv wordt uitgezonden. In dat filmpje hebben kinderen lastige vragen van hun ouders. Zoals: "waarom mag oma maar twee keer per week onder de douche" en pleit CDA-leider Buma, "als we het onze kinderen niet meer kunnen uitleggen", voor verandering." 

Volgens onze jury is deze spot goed uitgevoerd en effectief en laat ook het nieuwste CDA-filmpje, met de jonge Mark, Geert en Sybrand op het strand, zien dat die partij momenteel het best is in dit soort uitingen. CDA-campagnemanager Hans Janssens ontving daarom De Nieuws BV Beste Verkiezingsspotje Bokaal 2017. Janssens gaf een klein kijkje in de keuken en vertelde dat het spotje niet in een studio is opgenomen, maar vorige week dinsdag op het winderige koude strand van Den Helder.


De nieuwe oogst

In de laatste editie van deze rubriek ontleden Bakker en Van Bruggen drie spots. Dit filmpje van Voor Nederland waarin lijsttrekker Jan Roos zo'n hoog tempo VNL-thema's opsomt (minder EU, minder immigratie, minder belastingen) dat onze deskundigen zich afvragen wat daarvan bij de kijker blijft hangen. 

Dit filmpje van DENK, dat wordt uitgezonden in de Zendtijd voor Politieke Partijen, krijgt bij Van Bruggen en Bakker eerder de handen op elkaar. Het zit goed in elkaar en is volgens Van Bruggen "minder giftig" en "meer verbindend" dan de filmpjes die de partij doorgaans via Facebook verspreid. 

Van Bruggen en Bakker zijn ook positief over dit verkiezingsfilmpje van de ChristenUnie, waarin lijsstrekker Gert-Jan Segers centraal staat en vertelt over het verblijf van zijn gezin in Egypte. Het spotje is duidelijk bedoeld voor de christelijke achterban en kiest voor een helder centraal thema dat blijft hangen: de vrijheid van onderwijs.


 

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1