appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: EenVandaag

De Nieuws BV

Luister terug

Van Bruggen en Bakker ontleden verkiezingsspotjes

maandag 20 februari 2017


Erik van Bruggen (campagnebureau BKB) en Bert Bakker (communicatiewetenschapper UvA) ontleden in de Nieuws BV een aantal verse campagnespotjes. Met die spotjes probeert elke partij twijfelende kiezers over te halen of juist de achterban binnenboord te houden. Sommige filmpjes zijn kort en krachtig en brengen een duidelijke boodschap over. Andere zijn langdradig en verwarrend.
Welke zijn effectief en welke filmpjes slaan de plank mis? Dit keer worden nieuwe filmpjes van VVD, D66 en SGP op ontleed. En vergeet niet om nog even naar deze meeslepende  verkiezingsspot van Marine Le Pen te kijken. Volgens Van Bruggen een schoolvoorbeeld en "een akelig goede film." 


De oogst

De VVD was er vorige week als de kippen bij om na de presentatie van de CPB-doorrekening van de verkiezingsprogramma's een filmpje te verspreiden waarin de liberale prestaties worden afgezet tegen die van de PVV. In het filmpje komen in een halve minuut cijfers voorbij over zaken als werkloosheid en economische groei. Volgens Van Bruggen speelt de VVD slim in op de actualiteit met een filmpje dat heel geschikt is om te delen via de sociale media. Bakker wijst erop dat van alle feitjes en cijfers bij de kijker waarschijnlijk weinig blijft hangen.

Over de nieuwe tv-spot van D66 is het oordeel van Van Bruggen en Bakker hard: een onvoldoende. In het filmpje kijkt Alexander Pechtold del kijker recht aan: "het komt er nu op aan voor Nederland. Waar we doen wat ons samen sterker maakt en dat is niet altijd het meest populaire." Pechtold wil "kansen voor iedereen, Goed werk, persoonlijke zorg, goed onderwijs." Bakker vraagt zich af wat daar impopulair aan zou zijn. Hij mist D66-kernwaarden: "dit spotje resoneert niet, het is nietszeggend." Van Bruggen: "ik heb dit met kromme tenen zitten kijken, het lijkt op een spotje van een uitvaartonderneming."

Het SGP-spotje
begint met een dame die een flyer met het SGP-verkiezingsprogramma uitvouwt. Bakker: "en dan ineens duikt Van der Staaij op als een soort kabouter, alsof hij in het verkiezingsprogramma zit… beetje ongelukkig wel." Van Bruggen: "ik moest er echt heel hard om lachen." 
Waar het D66-filmpje kernwaarden mist, liggen de christelijke kernwaarden er volgens Bakker in dit nieuwe SGP-filmpje dik bovenop: "dit zal de achterban zeker aanspreken."

Luister hier naar het item van vorige week, toen spotjes van PVV, PvdA en GroenLinks werden ontleed.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1