appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Culturele toe-eigening vormt gevaar voor filmsucces

Isle of Dogs
zondag 15 april 2018 | EO | Sjors van Veen Twitter

Een Japanse strip verfilmen, maar dan wel met een Hollywoodster in de hoofdrol. Zo maar lukraak wat elementen uit een cultuur plukken omdat het er zo leuk uit ziet in het decor. Een film maken die zich afspeelt in India, zonder dat er ook maar een interessant Indiaas personage in zit. Volgens filmkenner Floortje Smit kwamen filmmakers daar vroeger nog mee weg, maar tegenwoordig raken ze vrijwel meteen in opspraak als zij leentjebuur spelen over de grenzen. Een gesprek in Langs de Lijn en Omstreken. 

Filmrubriek - Isle of Dogs

In de animatiefilm Isle of Dogs, de nieuwste film van regisseur Wes Anderson, zien we hoe de Japanse regering besluit om alle honden vanwege gezondheidsredenen te verbannen naar een apart eiland. Met een regisseur als Anderson is het geen verrassing dat de film soms wat overdreven is, maar volgens Smit brengt hij wel echt een hommage aan de Japanse cultuur. "Je ziet echt dat Anderson een voorliefde heeft voor Japan. Hij heeft echt moeite gedaan. Ik denk dat veel mensen door deze film juist heel erg geïnteresseerd raken in de Japanse cultuur." 

Maar helaas lijkt niet iedereen deze mening te delen. Uit verschillende Aziatische landen komen er geluiden van mensen die de film zien als een schande vanwege de onjuiste en simpele weergave van de Japanse cultuur. "Er zitten natuurlijk wel wat clichés in. Mensen eten sushi, je ziet sumo worstelaars, etc. Maar dat is toch niet erg? Dat zijn ook echt dingen die je in Japan ziet. Het is gelukkig niet zoals het beeld dat alle Nederlanders klompen dragen, want dat is gewoon niet juist." 

Culturele toe-eigening

Deze vorm van filmmaken wordt online al een tijdje 'culturele toe-eigening' genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat filmmakers een onjuist beeld creëren van een bepaalde cultuur. Een goed voorbeeld van culturele toe-eigening is de film Ghost in the Shell. In die film wordt een Japans stripfiguur gespeeld door de Amerikaanse actrice Scarlett Johansson. Liefhebbers van de originele manga waren zo beledigd door deze rol dat ze weigerden de film te kijken. "Dit is wat je gaat krijgen", legt Smit uit. "Als mensen het niet met je beeldvorming eens zijn dan gaan ze gewoon niet naar je film. Dat is natuurlijk zonde. Dit zijn gewoon hele goede films die door dit soort zaken gewoon geen succes boeken."

 Smit begrijpt vaak wel waar de klachten vandaan komen, maar ziet ook dat deze manier van filmmaken soms ook noodzakelijk is. "Filmmakers willen hun film verkopen. Als je een onbekende actrice uit Japan in de hoofdrol hebt is de kans groot dat de film niet zo succesvol wordt. Een naam als Scarlett Johansson doet het wereldwijd natuurlijk veel beter." 

Aladdin

Toch lijkt Hollywood wel te luisteren naar de klachten van de fans. "Voor de nieuwe verfilming van de Disney-klassieker Aladdin zijn de filmmakers echt op zoek gegaan naar acteurs die er daadwerkelijk uitzien alsof ze in het Midden Oosten hadden kunnen wonen. Dat vind ik een hele goede ontwikkeling."

Toch blijft Smit erbij dat er in Isle of Dogs geen sprake is van culturele toe-eigening. "Deze film is volgens mij echt een eerbetoon aan Japan. Mensen moeten ook gewoon niet overal een probleem van maken."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1