Cultuur & Media

Verkiezingsfilmpjes: wat maakt een goed spotje?

foto: Afbeelding: Campagnefilm SPfoto: Afbeelding: Campagnefilm SP
  1. Nieuwschevron right
  2. Verkiezingsfilmpjes: wat maakt een goed spotje?

In aanloop naar de landelijke verkiezingen op 15 maart zal de Haagse politiek de komende weken niet te vermijden zijn. Er zal weer gedebatteerd, geflyerd en gespandoekt worden. Politici gaan het publiek voor zich proberen te winnen, en een van hun favoriete middelen is het uitzenden van verkiezingsspotjes – de eersten zijn nu al gesignaleerd. Laat jij je door de filmpjes overhalen, of kun je ze niet uitstaan?

In het NPO Radio 1-programma De Nieuws BV waren gisteren Erik van Bruggen van campagnebureau BKB en politicoloog Bert Bakker te gast om te praten over campagnefilmpjes en wat ze wel of niet effectief maakt. Bakker: “Het ligt eraan wat het doel is. Als je mensen wilt overtuigen, wil je natuurlijk de thema’s aanraken die kiezers of potentiële kiezers daadwerkelijk belangrijk vinden. Allemaal in dertig seconden.”

Helder helder helder

“Liever nog korter”, voegde Erik van Bruggen toe. “Als je kijkt naar de gemiddelde quote in het Journaal: vroeger kreeg je een minuut, toen dertig seconden en nu moet je het binnen tien seconden kunnen zeggen. Hetzelfde geldt langzamerhand ook voor spotjes. Blijf dichtbij jezelf en zorg ervoor dat de boodschap crystal clear is.”

Ze kwamen beiden met hun eigen idee van een geslaagd verkiezingsspotje. Volgens Bakker was een spotje van de PVV uit 2010 een schoolvoorbeeld van een goed Nederlands campagnefilmpje. Het lijkt een trailer voor een film waarin vrouwen met hoofddoekjes een zombieplaag zijn – inclusief spannende orkestmuziek. Qua productie een armoedig filmpje, zeker, maar daar gaat het Bakker niet om.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bakker: “Je ziet op Schiphol vliegtuigen landen. Het is feitelijk waarschijnlijk niet juist [wat Wilders zegt], maar hij wekt de associatie dat die stroom via vliegtuigen naar Nederland elke dag op gang komt. Het is misschien niet eens zo heel mooi geproduceerd, maar de boodschap is helder. Je kunt het er mee oneens zijn, maar het is voor een groep mensen wel wat aansluit bij wat zij ervaren.”

Voor Van Bruggen had een mierzoet biografisch filmpje van Barack Obama in 2008 precies de juiste toon: “Het filmpje is heel warm. Je ziet mensen in beeld die aan het werk en aan het zorgen zijn. Ik denk wel dat dit spotje op dit moment veel minder goed zou werken, maar in die tijd was het precies het contrast dat je moest maken met de periode ervoor. Het zou nu ruwer en harder moeten. En korter.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Elite tegen elite

Van Bruggen en Bakker keken ook kritisch naar twee spotjes die nu al door de CDA en de SP zijn uitgezonden. Over onderstaand spotje van de Socialistische Partij zei Bakker: “Het is opvallend dat ze hier eigenlijk een van de karakteristieken van populistische partijen aannemen: zich afzetten tegen een elite. Ze zeggen: je ziet hier wat er gebeurt als een elite het land bestuurt. Het sluit aan bij een breder wereldbeeld dat mensen wat minder goed te vertrouwen zijn, en dat iedereen op zichzelf uit is.”

Van Bruggen: “Ik moest er heel hard om lachen toen ik het de eerste keer zag. De SP zit in heel veel steden, gemeentes en provincies in het bestuur. Al jarenlang is SP de ouderwetse machtspartij. Ze nemen hier zichzelf een beetje onder vuur.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Normen en waarden

Van Bruggen over onderstaand filmpje van de CDA: “Je ziet allemaal gezellige pastelkleuren en witte middenklasse-families rond tafels met kinderen die vragen stellen, en mensen die het antwoord daar niet op weten. Typisch CDA zou ik willen zeggen. Veilig, maar het gaat alleen maar over normen en waarden en sociaal-culturele kwesties. Maar dat zijn wel de thema’s die in deze verkiezing heel belangrijk gaan worden.”

Bakker: “Het is een terugkerend thema waar de CDA zich graag op profileert, en waar een deel van hun kiezers zich ook tot aangetrokken voelt. Het gezin als hoeksteen van de samenleving.” Van Bruggen beaamt dat: “Die keuze om kinderen centraal te stellen is heel sterk. Wie wil er niet dat het land voor zijn kinderen beter wordt achtergelaten?”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het zijn inderdaad nooit heel moeilijke vragen die in verkiezingsspotjes worden gesteld. Natuurlijk wil ik een betere toekomst voor mijn kinderen. Minder vervuiling? Waarom niet. Lagere belastingen? Graag. Maar hoe gaan jullie dat doen? In de eerste plaats willen ze laten merken dat ze de vinger aan de pols houden inzake het leed van de gewone burger.

Volgens Erik van Bruggen en Bert Bakker wint het CDA het deze keer van de SP. Beiden vonden de boodschap van de SP toch te verwarrend. Maar waar Van Bruggen zich vooral op verheugt, is hoe de filmpjes het op het internet gaan doen. Nu maar hopen dat de partijen daar ook rekening mee hebben gehouden. Want online vinden mensen een goed spotje leuk, maar een slecht spotje nog veel leuker.

Bekijk het fragment uit De Nieuws BV:

Ster advertentie
Ster advertentie