appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Wij houden van types zonder nek'

Film Otto
vrijdag 3 juni 2016 | NTR |

Job, Joris en Marieke moeten zich nog steeds wel eens verdedigen. Nee, animaties zijn niet alleen voor kinderen. Gelukkig beginnen steeds meer mensen dat door te krijgen. 

Illustratoren hadden tot een paar jaar geleden slechts een hoekje achteraf op de Stripdagen. Veel te weinig eer voor zo'n brede beroepsgroep, vond de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers. Want illustratie gaat niet alleen over de plaatjes in de kinderboeken, maar ook over infographics, mode-tekeningen, 3D-tekeningen, games en animatie. Sinds 2010 is er daarom de Illustratie Biënnale, die het vakgebied beter op de kaart moet zetten.

Animatiestudio Job Joris en Marieke, die zaterdag een presentatie geeft op de Biënnale, weet best dat in Nederland de animatiecultuur nog in ontwikkeling is - althans, wat betreft langere films, vertelt Job Roggeveen. "Dat heeft natuurlijk ook met budget te maken, voorheen ging dat vooral naar korte films."

Monsterproductie

Toch wordt ook in Nederland het klimaat steeds rijper voor animatiefilms, vertelt hij. Hun eerste eigen film, Mute, maakten ze nog van hun eigen geld. Ze financierden het werk met geld dat ze verdienden uit videoclips en werk in opdracht.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Mute

"Met Mute wonnen we het vertrouwen van omroepen en fondsen. Ze beseften: 'Hé, die gekke plannen zijn ook echt uitvoerbaar.'" Zo kregen Job Joris en Marieke budget voor een volgende film, Single Life, die hen in 2015 een oscarnominatie opleverde. 

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
A Single Life

"Sindsdien werken alleen nog maar autonoom, niet meer in opdracht dus. Onze films worden ook steeds langer, we zijn nu zelfs bezig met een film van 25 minuten, dat is voor ons echt een monsterproductie." Hij grinnikt. "Dat is wel de holy grail ja, als je de luxe hebt alleen eigen werk te mogen maken. Toen we begonnen, hadden we nooit gedacht dat we zo ver zouden komen." 

Karakters zonder ogen of neus

Roggeveen ziet het bepaald niet somber in voor het illustratievak. "Onze cultuur is heel visueel, er zijn steeds meer podia voor beeld." Om je daarin te onderscheiden, is het volgens hem belangrijk een eigen stijl te ontwikkelen. "Wij houden van karakters die geen nek hebben - of nee, we houden van simpele karakters. We laten zo veel mogelijk weg, zonder dat het pictogrammen worden. In A Single Life zitten karakters zonder neus, zonder ogen. Onze figuren zijn vaak een tikkie onhandig ook."

"In alles wat we doen blijkt ons signatuur duidelijk naar voren te komen. Soms denken wij dat we iets totaal nieuws hebben gemaakt, en dan zeggen anderen: 'Oh, da's een duidelijk Job, Joris en Marieke.' Een compliment, vind ik."

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Otto, de nieuwste film van Job Joris en Marieke

Vanavond vertelt illustrator Floor Rieder bij Kunststof over de kracht van illustratie.

 

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1