Cultuur & Media
KRO-NCRV

Madonna voelt zich "verkracht" door The New York Times

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Madonna voelt zich "verkracht" door The New York Times

Madonna is niet tevreden met het profiel dat The New York Times woensdag over haar publiceerde. Dat zei de zangeres donderdag in een verklaring bij een foto op Instagram. Ze is zeer teleurgesteld in de keuzes van de journalist, en voelt zich verkracht. Naar eigen zeggen mag de pop icoon die term gebruiken omdat ze op haar negentiende is verkracht. Ook vind ze het artikel het bewijs dat "The New York Times één van de oprichters van het patriarchaat is".

Madonna’s kritiek is voornamelijk gericht op de journalistieke keuzes van de schrijfster. "Onbelangrijke zaken" als Madonna’s Aziatische stand-in en de stof van haar gordijnen worden in het circa 7500-woorden tellende artikel genoemd, en naar Madonna’s leeftijd wordt meerdere malen verwezen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Niet zo flauw

Voormalig NTR-directeur Paul Römer vindt het vreemd dat Madonna kritiek heeft op het artikel. "Deze journalist heeft maanden met Madonna meegelopen, dat is niet zonder een pak contracten gegaan hoor." Volgens Römer is de zangeres boos omdat de journalist oninteressante onderwerpen zou hebben gekozen, maar niet omdat ze onwaarheden opschreef. "Blijkbaar matcht het zelfbeeld van Madonna niet met wat ze leest", zegt Römer. "Ze vindt zichzelf blijkbaar interessanter dan de journalist haar vond."

Tv-recensent Angela de Jong denkt dat Madonna is geschrokken door de manier waarop haar woorden in het artikel zijn verschenen. "Als je echt met iemand gaat zitten, valt mij op dat, bepaalde dingen op papier harder of anders overkomen dan je wil. Toen ik zelf interviews maakte had ik daar weinig begrip voor. Dan dacht ik: je hebt het toch zelf zo gezegd, kom op zeg, niet zo flauw. Maar nu begrijp ik het."

Het Mediaforum met Paul Römer en Angela de Jong

Ster advertentie
Ster advertentie