Cultuur & Media

'A shit-ton of celebrities' zet zich in tegen Trump

foto: Savetheday.votefoto: Savetheday.vote
  1. Nieuwschevron right
  2. 'A shit-ton of celebrities' zet zich in tegen Trump

[VPRO] "Het is belangrijker dan alles wat je in de komende twee jaar gaat doen. Het is een heldhaftige en noodzakelijke handeling." Dat zei de Amerikaanse filmregisseur Joss Whedon over kiezersregistratie met betrekking tot de komende Amerikaanse presidentsverkiezingen in november.

De regisseur is daarom een lobbygroep begonnen: Save the Day. Ter promotie daarvan heeft Whedon met behulp van wat Hollywood-maatjes een satirisch filmpje gemaakt. 27 maatjes om specifiek te zijn, of zoals actrice Julianne Moore het beschrijft: 'a shit-ton of celebrities'.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De lobbygroep, ook wel Super PAC geheten, zet zich in voor het beïnvloeden van verkiezingen en andere politieke kwesties. In tegenstelling tot een gewone PAC (Political Action Committee) zijn donaties in een Super PAC niet beperkt en mogen deze groepen de kandidaten ook rechtstreeks aanvallen. Onderaan de website van de campagne van Joss Whedon staat: paid for by Save The Day PAC and not authorized by any candidate or candidate’s committee. Het filmpje roept enkel op tot kiezersregistratie, maar het is duidelijk op wie de beroemdheden hopen dat je vervolgens gaat stemmen.

Acteur Don Cheadle wil in het filmpje graag dat mensen zich registreren en vervolgens vooral niet stemmen op “een racistische, beledigende lafaard die het sociale weefsel van onze maatschappij eeuwig zou kunnen vernietigen”. Dat gaat dus over Republikein Donald Trump, en niet over Democraat Hillary Clinton. Al worden in het filmpje de twee namen niet genoemd. Naar eigen zeggen kreeg Whedon de beroemdheden zo ver om in zijn filmpje te verschijnen door zijn doel als volgt te verwoorden: "to stop orange Muppet Hitler." (Dan is er achter de schermen dus toch een naam genoemd.) Volgens The Hollywood Reporter is Save the Day van plan nog tussen de vijftien en vijfentwintig filmpjes te maken voordat de verkiezingen beginnen.

Nu staan de beroemdheden in het filmpje nog enigszins boven de partijen. Maar volgens campagnestrateeg Erik van Bruggen, die gisteren samen met 'Amerika-kenner' Victor Vlam te gast was in het NPO Radio 1-programma De Nieuws BV, is de onthulling van de pro-Clinton-boodschap een kwestie van tijd. "Ik vermoed dat dit de opmars is naar een veel explicietere steunvraag voor Hillary", zei Van Bruggen. "Je hebt nu de fase: zorg ervoor dat je je gaat registreren om te stemmen. Straks komt: ga ook echt opkomen om te stemmen. En in de laatste dagen: stem wel op het goede – namelijk Hillary. Die fasering gaat er in zitten."

Stem of sterf

Dit is uiteraard niet de eerste keer dat beroemdheden zich hebben ingezet voor de politiek. In 2004 was er Vote or Die, een campagne die was opgericht door rapper P. Diddy en werd gesteund door onder anderen rapper 50 Cent en zangeressen Mariah Carey en Mary J. Blige. Het doel van Vote or Die was om meer jongeren naar de stembus te krijgen. “Uit een onderzoek van Washington State University bleek dat het heeft geleid tot een 40 procent hogere opkomst onder jonge kiezers, dus het is echt wel belangrijk”, zei Victor Vlam gisteren in De Nieuws BV.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Stemcampagnes met beroemdheden kunnen effectief zijn, maar geldt dat ook voor het oproepen tot stemmen op een specifieke kandidaat? In dit geval is dat moeilijk te peilen. Er is al lang niet meer (misschien wel nooit) zo´n controversiële en polariserende kandidaat geweest als Donald Trump. De mensen die in november op hem zullen stemmen, zijn daar nu hoogstwaarschijnlijk niet over aan het twijfelen.

Naakte Ruffalo

Mochten ze dat wel zijn, dan worden ze heus niet overtuigd om op Clinton te stemmen door acteur Mark Ruffalo – ook al belooft hij in het filmpje in ruil voor een stem op Clinton in zijn volgende film uit de kleren te gaan. Nou ja, hij wordt er door Whedon ingeluisd. Dat is hoe dan ook een voordeel: als het filmpje niemand overtuigt om op Clinton – of beter gezegd, om níet op Trump – te stemmen, is er tijdens deze verkiezingen in ieder geval weer even gelachen.

Ster advertentie
Ster advertentie