Cultuur & Media
NOSNTR

Landschapskunstenaar Andy Goldsworthy duikt letterlijk diep in de natuur

foto: Leaning into the Wind (Periscoop Film)foto: Leaning into the Wind (Periscoop Film)
  1. Nieuwschevron right
  2. Landschapskunstenaar Andy Goldsworthy duikt letterlijk diep in de natuur

In een poging om één te worden met de natuur 'zwemt' landschapskunstenaar Andy Goldsworthy in de documentaire Leaning into the Wind door een haag met jonge knotwilgen. De documentaire van Thomas Riedelsheimer ging donderdag 11 oktober in première in ons land. Marcel van Ool, adviseur landschap en cultuurhistorie bij Staatsbosbeheer, is fan van het werk van Goldsworthy en lichtte in Nieuws en Co toe wat deze kunstenaar zo bijzonder maakt.

"Leaning into the wind", film over Andy Goldsworthy

Goldsworthy (1956), die actief is sinds 1976, maakt heel verschillend werk. Omdat hij werkt in en met de natuur, is de levensduur van zijn werken soms zeer kort. Zo drapeert hij bijvoorbeeld in zijn beroemde werk Yellow Elm Leaves Over a Rock knalgele iepenblaadjes op een rotsblok in een rivier. Uiteindelijk vliegen die weg in de wind en worden ze meegenomen door de rivier. Het enige wat van zo'n werk overblijft is een foto of video.

'Waar zijn de stenen in Nederland?'

Van Ool kwam in 1999 met het werk van Goldsworthy in aanraking, bij het honderdjarig bestaan van Staatsbosbeheer. Goldsworthy werkte toen twee weken in Nederland: in de bossen in het duingebied bij Schoorl en op de modderige veengronden bij kasteel Groeneveld bij Baarn. Goldsworthy was stomverbaasd over de Nederlandse grond en riep: "Waar zijn de stenen in Nederland?" Het was voor hem een enorme omschakeling om met ander materiaal te gaan werken. "Hij was heel erg met dat zand aan het kijken: Wat kan ik er mee?"

Uiteindelijk kon Goldsworthy er niet veel mee. Het werk dat hij maakte beschouwde hij daarom maar als schetsen voor volgend werk. Wat hij wel afmaakte was een kegelvormige stapeling van dennentakken, die hij neerzette in een laantje. Daarvan was Van Ool erg onder de indruk. "U moet zich voorstellen: al die kaarsrechte bomen op een rij en dan in één keer zo’n eivormige constructie van dennentakken daar in. Nou dat werkte fantastisch.”

Eén met de elementen

In zijn werk wordt Goldsworthy één met de elementen. Volgens Van Ool kun je zulk welk ook alleen maar maken "als je je eigen ego achterlaat, de natuur de natuur laat en niet bezig bent met jezelf aan die natuur op te leggen. Dan krijg je de mooiste ingevingen. Zeker bij dat subtiele werk, dan gaat hij daar helemaal in op."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Solist

In de documentaire Leaning into the Wind ziet de kijker Goldsworthy op een gegeven moment 'zwemmend' door een rij jongen wilgen kruipen. "Dat was bijna een schok, want ik kende zijn werk vrij goed, dacht ik. Het was zo’n andere manier van omgang met bomen en hagen." Het levert volgens van Ool een erg komisch moment in de film op. "Het heeft bij hem altijd te maken met materiaalonderzoek: Wat is het wat ik tegen kom? Gaandeweg zegt hij: Ik ben eigenlijk ook natuur. Laat ik er dan maar zo diep mogelijk ingaan als kan."

Meer over Andy Goldsworthy

Werk van Andy Goldsworthy was te zien in een fragment uit de aflevering Storm King van de NTR-serie Tuinen van Verwondering.
Meer informatie over zijn werk vind je op de website van Andy Goldsworthy.

Ster advertentie
Ster advertentie