Binnenland

'Fiscale kennis bij BelastingTelefoon is ver onder de maat'

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Fiscale kennis bij BelastingTelefoon is ver onder de maat'

[AVROTROS] De BelastingTelefoon scoort voor het zesde opeenvolgende jaar een onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De fiscale kennis van de medewerkers krijgt een 4,8.

'Fiscale kennis bij BelastingTelefoon is ver onder de maat'

De Consumentenbond peilde de kennis van de BelastingTelefoon rond de jaarwisseling. In maart, het moment dat het traditioneel weer mogelijk is de belastingaangifte in te vullen, werd er door mysterybellers opnieuw gebeld. Toen scoorde de fiscus een 5,4, maar nog steeds is dat onvoldoende. "Het zijn vragen die veel consumenten treffen over aftrekposten, aftrek van zorgkosten, aanvragen van alleenstaande-ouderenkorting. Rond de jaarwisseling gaan al die vragen fout, terwijl ze de voorgaande jaren ook al fout zijn gegaan", zei Joyce Donat van de Consumentenbond vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal.

Weer de fout in

Mysterybellers stelden vijf vragen aan tien medewerkers, zowel in maart als rond de jaarwisseling. Minder dan de helft van de vragen werd juist beantwoord. Bij een vraag over alleenstaande-ouderenkorting werd in bijna alle gevallen een fout antwoord gegeven. De Consumentenbond vindt het opvallend dat dezelfde vragen als twee jaar geleden, nu ook weer fout werden beantwoord.

Wat ging beter?

De mysterybellers die een zorgvraag stelden werden doorverbonden met specialisten op dat gebied. "Die gaf beduidend betere antwoorden", aldus de bond.

De fiscus reageert dat de antwoorden op de vragen over wet- en regelgeving beter moet. Staatssecretaris Menno Snel gaat dit jaar nog verbeteringen doorvoeren om dit soort vragen door speciaal opgeleide mensen te laten beantwoorden. Als zij geen antwoord hebben zal een 'fiscaal geschoolde medewerker' de vraag beantwoorden.

Aangifte nog niet ingevuld?

Moet jij je aangifte inkomstenbelasting nog doen? Dat kan nog tot 1 mei 2018. Radar heeft dertien zaken op een rijtje gezet waar je op kan letten bij je aangifte.

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie