appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

Veel consumenten passen koopgedrag aan op folderaanbiedingen

ANP Foto
zaterdag 13 januari 2018 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Zo'n 80 procent van de mensen die weleens een reclamefolder inziet, past het koopgedrag aan op de aanbiedingen die in de folder staan. Dat blijkt uit een enquête van het Radar Testpanel onder zo'n 40.000 consumenten. 

Veel consumenten passen koopgedrag aan op folderaanbiedingen

Nederlanders zijn gek op aanbiedingen en geld besparen. Reclamefolders helpen ons daarbij. Uit recent onderzoek van Radar onder 40.000 reageerders van het Testpanel blijkt dat zo'n 80% de aankopen aanpast op wat er in de folder staat. 37% zegt ook weleens iets te kopen dat men achteraf niet nodig had. 

Ja-ja-sticker een idee?

Zo'n 75% van de reageerders heeft geen sticker op de brievenbus waarmee reclame geweerd wordt. In Amsterdam is nu de ja-ja-sticker ingevoerd. Je krijgt standaard geen reclame en huis-aan-huis-bladen, tenzij je die sticker op je deur plakt. 37% van de mensen zonder sticker op de deur (waarbij de ja-ja-sticker nog niet is ingevoerd) zou ook geen ja-ja-sticker opplakken. Hiermee kan dus de hoeveelheid ongeadresseerd reclamedrukwerk enorm verminderd worden.

Ergernissen?

Veel mensen (52%) ergeren zich aan folders waarin men niet geïnteresseerd is, 20% ergert zich aan late bezorging of helemaal geen bezorging. Ook aanbiedingen die niet kloppen (30%) en papierverspilling (39%) zijn folderergernissen. 

Folderabonnement een uitkomst?

Ondanks dat 52% van de reageerders zegt niet overal in geïnteresseerd te zijn, nemen ze geen abonnement op een dienst waarbij je zelf kan kiezen welke folders je krijgt. Slechts 2% maakt hier gebruik van.

'Aan de bewoners van dit pand'

Wie een sticker op de brievenbus heeft dat er geen ongeadresseerd drukwerk in de brievenbus gegooid mag worden, heeft niet de garantie dat dat ook niet daadwerkelijk gebeurt. 53% van de reageerders van het Radar Testpanel zegt dat post met 'aan de bewoners van dit pand' gewoon in de brievenbus gegooid wordt. Consumenten kunnen daarover een klacht indienen bij de verspreider of adverteerder. Binnen vier weken geen reactie gehad? Dan kan je ook klagen bij de Reclame Code Commissie.

Folders ontvangen: een recht?

Wettelijk is het niet zo dat je recht hebt op het krijgen van een pakket folders in de brievenbus. 25% van de reageerders vindt het echter wel een recht. 

Lees meer: Ontvang je ongewenste reclame, of gewenste folders juist níet?

Lees meer: Oninteressante reclamefolders in standaardpakket vormt bron van ergernis

Veel consumenten passen koopgedrag aan op folderaanbiedingen

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1