appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Elektrische rijders proberen te ontkomen aan hogere bijtelling

ANP
dinsdag 9 juli 2019 | NOS | Redactie

Autokopers proberen tevergeefs de levering van hun elektrische auto naar voren te halen. Mensen die er voor volgend jaar een hadden besteld, willen de auto toch dit jaar geleverd hebben. Dat scheelt namelijk duizenden euro's belastingvoordeel. Maar de dealer zit met lange levertijden en kan vaak niks voor ze betekenen.

Elektrische rijders proberen te ontkomen aan hogere bijtelling

Het kabinet kondigde twee weken geleden bij de klimaatplannen aan dat de bijtelling voor elektrische auto's vanaf 1 januari wordt verdubbeld. Dat betekent dat leaserijders die hun elektrische auto ook privé willen gebruiken vanaf dan 8 in plaats van 4 procent van de cataloguswaarde bij hun inkomen moeten optellen. Alleen als de auto vóór 1 januari geleverd wordt, geldt nog vijf jaar het lage tarief.

Lange levertijd

Maar veel autodealers kunnen de elektrische aankopen niet "op tijd" binnen hebben. Dat komt doordat de levertijd vaak langer dan een half jaar is. Zo hebben bij Hyundai 2500 mensen een elektrische auto besteld, die ze in 2020 krijgen.

Er is één autofabrikant die in z'n handen wrijft vanwege de plannen van het kabinet. Tesla zegt dat een nu bestelde Model 3 volgende maand kan worden geleverd. Maar concurrenten vragen zich af of Tesla die belofte wel echt kan waarmaken.

1250 euro per jaar

"Mensen die een elektrische auto besteld hebben, maken zich grote zorgen", zegt Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders. "Het kan op jaarbasis 1250 euro schelen en dat moet uit een privéportemonnee worden betaald. Dat is serieus geld."

De meeste elektrische auto's worden door zakelijke rijders besteld. Die vinden de auto's nu nog erg interessant vanwege de relatief lage bijtelling. Bovag en de Vereniging Elektrische Rijders hopen dat de Tweede Kamer de plannen voor de belastingverhoging nog tegenhoudt.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1