Cultuur & Media

Recensie: Sue Lloyd-Roberts: De oorlog tegen vrouwen

1. Nieuwschevron right
  2. Recensie: Sue Lloyd-Roberts: De oorlog tegen vrouwen

[AVROTROS] In de Nieuwsshow bespreekt een recensent elke week drie boeken in de Boekenrubriek. Deze week is de beurt aan gastrecensent Maartje Somers. Maartje Somers (1967) is een Nederlandse journaliste. Sinds 2001 schrijft ze als zelfstandig cultuurjournalist voor NRC over allerlei culturele onderwerpen.

Sue Lloyd-Roberts: De oorlog tegen vrouwen

Een BBC-journaliste reist de wereld rond en kijkt hoe vrouwen ervoor staan. Haar bevindingen stemmen niet vrolijk. Of het nu religie is, traditie of cultuur, er lijkt altijd wel een reden om de bewegingsvrijheid van vrouwen te beperken, ze te mishandelen of te misbruiken. Gelukkig zijn er ook overal mensen die zich tegen de status quo verzetten. Lloyd-Roberts is een geweldig vertelster. Hoe gruwelijk haar reportages soms ook zijn, je leest dit boek in één adem uit en als je het dicht slaat, komt de stoom van verontwaardiging uit je oren.

Claudio Magris: U begrijpt dus

De Italiaanse schrijver Claudio Magris is vooral bekend vanwege zijn cultuurgeschiedenis van de Donau. Maar dit is iets heel anders; een poëtische, gepassioneerde monoloog van een vrouw vanuit het voorgeborchte, dat zij het Tehuis noemt. Haar man, een dichter, kwam haar bezoeken en zij vertelt over hun liefde, zowel over hun passie als over de dagelijkse ergernissen, zoals het haar in zijn neus. ‘U begrijpt dus’ is het verhaal van Orpheus en Euridyce, verteld vanuit Euridyce. Aan het slot geeft Magris er een geheel nieuwe draai aan.

Dik van der Meulen: De kinderen van de nacht

Een meesterlijk idee dit: een cultuurgeschiedenis van de relatie mens-wolf. Hoe kan het, dat de wolf kwam te staan voor het kwaad dat ons besluipt? Van der Meulen, die even goed thuis lijkt in de wereld van de literatuur (hij schreef de biografie van Multatuli) als in die van de natuur (hij schreef ‘Het bedwongen bos’, over de parknatuur van Nederland), gaat in en buiten Europa mee met wolfers, zoals wolvenspotters heten, diept fabels en sagen over wolven op en kijkt hoe de Nederlandse natuurbescherming zich met een communicatiestrategie voorbereidt op de terugkeer van de wolf in Nederland. Zalig boek voor wie van kennis houdt en een collega-roedeldier wil leren kennen.

Luister de Boekenrubriek terug:

Ster advertentie
Ster advertentie